به گزارش مرآت: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در شاهرود، افزود: مردم ایران بسیار فرهنگی هستند، اما در این زمینه برخی آمارهای اشتباه از منابع نامعتبر در مورد سرانه مطالعه به مردم داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در پیمایش انجام شده مشخص شد حدود ۶۵ درصد جامعه هدف اهل مطالعه هستند، ابراز داشت: پس از خارج کردن کتاب‌های آموزشی و ادعیه، به این نتیجه رسیدیم که ۴۳.۵ درصد مردم اهل کتابخوانی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب را مهمترین مساله حوزه فرهنگ کشور عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه فناوری‌های نوین استفاده از آثار مکتوب را در عرصه نشریات، روزنامه‌ها و کتاب کاهش داد اما هیچ کس خود را بی‌نیاز از خواندن کتاب به همان شکل سنتی نمی‌داند.

اسماعیلی به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت امسال به صورت حضوری اشاره کرد و اظهار داشت: این نمایشگاه در سال ۹۸ حدود ۹۰۰ میلیارد ریال فروش داشت اما امسال این عدد به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید.

وی ادامه داد: برخی می‌گفتند این افزایش به این دلیل است که قیمت کتاب در این سه سال به طور متوسط حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است درحالی که با محاسبه همین ۴۰ درصد باز هم خرید کتاب حدود ۱۰۰ درصد بیشتر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار فروش مجازی کتاب در بهمن پارسال از طریق وبسایت موسسه کتاب را نیز برجسته و قابل توجه خواند و تصریح کرد: در این نمایشگاه مجازی یک میلیون و ۳۵۰ هزار جلد کتاب فروخته شد و شرکت پست این کتاب‌ها را به صورت رایگان به یکهزار و ۲۰۰ شهر و ۲ هزار و ۹۰۰ روستا ارسال کرد.

فقط مصلی‌های چند منظوره برای تکمیل مورد حمایت قرار می‌گیرند

اسماعیلی در بخش دیگر صحبت‌های خود در پاسخ به مطالبات فرهنگی مردم شاهرود با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط ساخت و اتمام مصلی‌هایی را که دارای فضاهای فرهنگی و هنری باشند مورد حمایت قرار می‌دهد، اظهار داشت: دولت مصمم است که حوزه فرهنگ و هنر به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با بیان اینکه ساخت مجتمع فرهنگی وهنری شاهرود نیز از وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود تا به سرعت به نتیجه برسد، افزود: باید داشته‌های خود را در حوزه‌های مختلف به رخ جهانیان بکشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از ۳۷ سرفصل برنامه تحول دولت هفت سرفصل به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: کارگروه فرهنگی دولت فعال شده و مهمترین مصوبه آن پیوست فرهنگی تمام طرح‌ها و مصوبه‌ها و نیز لایحه‌های دولت از این کارگروه استعلام می‌شود.

اسماعیلی ابراز داشت: نباید طرح بزرگ مسکن اجرا شود اما بسترهای فرهنگی از جمله مجموعه‌های فرهنگی و مسجد در آن دیده نشود، پس باید به این مساله به صورت اساسی نگاه شود.

نوشته طبق آمار ۴۳ درصد ایرانیان کتاب می خوانند اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: