به گزارش مرآت؛ پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها از سوی دولت، نظام پرداخت یارانه ارز ترجیحی از وارد کننده و تولید کننده به مصرف کنندگان و در واقع ۹ دهک جامعه تغییر کرد.با اجرای این طرح یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی و طیور حذف شده و به جای وارد کنندگان، به خود مردم پرداخت شد.

بنابراین فعالان بخش تولیدات دامی و طیور پس از اجرای این طرح، باید نهاده‌های خورد نیاز برای تولید در واحد خود را به صورت آزاد تهیه کنند و البته قیمت تولیدات این بخش نیز افزایش خوبی داشته است.

اما یکی از دغدغه‌های این قشر مولد جامعه، تهیه نقدینگی برای خرید نهاده در نخستین چرخه خرید با قیمت آزاد پس از حذف از ۴۲۰۰ تومانی و با قیمت آزاد است، چراکه بهره‌برداری واحد‌های دام و طیور باید از این پس نهاده‌های مورد نیاز برای تولید محصولات خود را با قیمت آزاد مصوب تهیه کنند و طبیعی است که نقدینگی بیشتری برای خرید نهاده نیاز دارند.

دولت برای تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید کنندگان دام‌ و طیور کشور پرداخت تسهیلات را پیش‌بینی کرده و قرار است ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بهره‌برداران این بخش، آن هم با نرخ سود ۱۰ درصد پرداخت کند.

البته آن‌گونه که استاندار سمنان گفته، این رقم برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان کوچک و عشایر کشور است و واحد‌های بزرگ تولیدی در این بخش هم می‌تواند با مراجعه به سامانه بازارگاه تسهیلات مورد نیاز خود را «بدون سقف» دریافت کنند.

محمدرضا هاشمی امروز در بازدید از نحوه پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح دامدار کارت استان سمنان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح تأمین نقدینگی واحدهای فعال در بخش کشاورزی با هدف حمایت و رفع مشکلات این واحد ها ارائه شده و استان سمنان هیچ مشکلی در اجرای این طرح ندارد اضافه کرد: سقف تسهیلات برای واحدهای کوچک و عشایر متقاضی در این تر از ۵۰ میلیون تومان در در گذشته به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به محدودیت زمانی برای پرداخت این تسهیلات به بهره‌برداران خرد و عشایر متقاضی از این تسهیلات با توجه به فرارسیدن زمان جوجه‌ریزی‌های جدید پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و لزوم دسترسی به نقدینگی لازم برای تأمین نهاده‌ تصریح کرد: مدیران مربوطه باید پاسخ استعلام‌های مربوطه از بانک کشاورزی در این خصوص را ۲۴ ساعته انجام دهند.

 ۵۰۰ متقاضی در سمنان تسهیلات گرفتند

استاندار سمنان با اشاره به حذف بسیاری از محدودیت‌های بانکی برای اخذ این تسهیلات خاطرنشان کرد: متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌توانند فارغ از محدودیت‌های مصوب شورای پول و اعتبار همچون بدهی‌های معوق چک برگشتی و مواردی از این دست ضمن مراجعه به سامانه «سیتا» بانک کشاورزی و ثبت‌نام در آن درخواست تسهیلات خود را ثبت کنند و از آن بهره‌مند شوند.

هاشمی با اشاره به آخرین وضعیت تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات این بخش در استان سمنان تاکنون تعداد سه هزار و ۳۶۲ فقره پرونده تسهیلات سرمایه در گردش دامداران و مرغداران در همه شهرستان‌های استان سمنان تشکیل و از سوی سازمان جهاد کشاورزی به بانک عامل ارسال شده است که از این تعداد پرونده، تعداد یک هزار و ۴۲۱ مورد به ارزش ۲۹۲ میلیارد تومان، واجد شرایط دریافت تسهیلات شناخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش ویژه طرح مردمی سازی یارانه ها به دامداران و مرغداران حتی در روزهای تعطیل اخیر نیز در جریان بوده است تصریح کرد: تاکنون ۴۹۹ مورد تسهیلات سرمایه در گردش ویژه واحدهای فعال دام و طیور استان سمنان به ارزش ۴۳ میلیارد تومان به متقاضیان توسط بانک عامل پرداخت شده است.

انتهای پیام/

نوشته ۵۰۰ متقاضی با دامدارکارت تسهیلات گرفتند/بسیاری از محدودیت‌های بانکی برداشته شد اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: