به گزارش مرآت؛خرداد برای مردم استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور، مملو از حوادث است. از خرداد ۴۲ و دهه نخست ماه محرم در پی بازداشت امام خمینی (ره) برای انتقاد به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی تا ارتحال امام خمینی (ره)، انتخابات متعددی که در خرداد ماه رخ داده و عملیات دفاع مقدس مانند خیبر، نصر، الی بیت‌المقدس و… همگی در این ماه رخ دادند تا سومین ماه از سال خورشیدی برای همیشه آبستن حوادث متعدد تاریخی باشد.

نیمه خرداد دو حادثه مهم را نیز یادآور می‌شود که هر دو در پدیده‌ای شگرف به نام امام خمینی (ره) عجین هستند اما با فاصله‌ای ۱۵ ساله از یکدیگر؛ برای درک بیشتر حوادث دستگیری امام خمینی (ره) رویدادهای پانزدهم خرداد ماه ۴۲ و همچنین سیر جریان انقلاب اسلامی تا پیروزی آن با حضور مردم دلداده خمینی (ره) باید اندکی به عقب تر بازگردیم و سیر تاریخی وقایع را مورد بررسی قرار دهیم.

خلأ مرجعیت

برای این منظور به سراغ یکی از مو سپیدان استان سمنان رفته‌ایم. محمد تقی محمدی متولد ۱۳۲۴ در شهرستان شاهرود از کسانی است که علاقه بسیاری به تاریخ شفاهی داشته و با چند پروژه در این رابطه نیز همکاری دارد، محمدی درباره نیمه خرداد می‌گوید: نیمه خرداد همیشه از زاویه شاه و انقلاب سفید و داستان‌های انجمن‌های ولایتی و ایالتی بررسی شده و در نتیجه یک نوع حرکت اعتراضی مردم محسوب می‌شود اما به نظر من این نگاه تقلیل گرایانه است.

محمدی با بیان اینکه فراموش نکنیم که آیت الله بروجردی در سال ۴۰ درگذشت در نتیجه ایشان چون مرجع رسمی و بزرگ جهان تشیع بودند خلأ مرجعیت حس می‌شد از طرف دیگر واقعه کشتار مدرسه فیضیه رخ داده بود و جز در بین روحانیان و نخبگان جامعه از مردم شهرستان‌ها کمتر کسی امام خمینی (ره) را می‌شناخت و نهایتاً نام ایشان را شنیده بود، تاکید داشت: اینها وقتی در کنار شرایط آن زمان قرار می‌گیرد بهتر متوجه می‌شویم که پانزده خرداد چقدر حساس بود و چه کار بزرگی هم در آن شکل گرفت.

وی افزود: متأسفانه در تاریخ به گونه‌ای جلوه داده شده که انگار امام (ره) در اوج قدرت، شهرت و نفوذ دستوری علیه شاه می‌دهد و مردم به خیابان می‌ریزند و داستان مردم ورامین و… شکل می‌گیرد و بعد امام دستگیر می‌شود اصلاً اینگونه نیست مگر آن زمان به همین راحتی می‌شد علیه نظام مخالفت کرد. اگر شخصیت شجاع امام (ره) که البته از ایمان راسخ به وظیفه و رسالتشان می‌آمد، نبود یک قدم نمی‌شد زیر چکمه‌های استبداد برداشت.

آغاز جهاد بزرگ

این بازنشسته اداره دارایی که زمانی در انتشارات نیز کار می‌کرد، ادامه می‌دهد: به نظرم حق مطلب درباره اهمیت ۱۵ خرداد بیان نشده زیرا اولین لرزه جدی بالای چهار ریشتر را به پایه‌های رژیم شاه وارد کرد.

وی افزود: امام خمینی (ره) زمانی دستگیر شدند که آیت الله بروجردی هم فوت کردند البته ما سنمان کم بود اما بعداً این را متوجه شدیم که مذهبی‌ها چقدر نگران بودند که با دستگیری امام (ره) چه می‌شود، اینجا هم مردم استان سمنان نقش آفرینی کردند زیرا مرحوم آیت الله العظمی شاهرودی بود که در عراق، با پیگیری‌هایی که می‌کردند نگذاشتند حکم اعدام امام (ره) اجر شود و حکم مرجعیت ایشان را تأیید کردند زیرا در قانون اساسی اعدام مراجع تقلید ممنوع بود و در نتیجه خدمت بزرگی به انقلاب اسلامی کردند.

بذر انقلاب

یک کارشناس مسائل دینی و مذهبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه پانزده خرداد ماه در واقع بذر انقلاب اسلامی به دستان امام خمینی (ره) در زمین کشورمان کاشته شد تا معمار کبیر انقلاب اسلامی آن را به ثمر برساند و در بهمن ۵۷ میوه دهد، گفت: ما در زندگی امام خمینی (ره) یک نکته خاص می‌بینیم و آن هم تداوم حرکت به سمت راهی است که ایشان مد نظر داشتند یعنی مبارزه مبتنی بر ایمان استوار که تا پایان عمر با برکتشان هم شاهد آن بودیم.

حجت‌الاسلام سید محمد رضا میر علایی با بیان اینکه نیمه خرداد در واقع آغاز راهی بود که به انقلاب اسلامی منجر شد، ابراز کرد: یادمان نرود که نیمه خرداد همزمان با محرم بود که دسته‌های عزاداری ورامین و پیشوا و روستاهای همجوار حتی کفن پوش به میدان آمدند لذا این نشان می‌دهد که از همان ابتدا مبارزه برای راه و مسیر اصول اصلی کربلا، با این قیام همراه بود تا بهمن ۵۷ نیز ثمر داد، همچنین قیام پانزده خرداد نقطه عطفی آغاز انقلاب اسلامی بود.

وی به دیگر رویداد نیمه خرداد یعنی سالگرد ارتحال امام (ره) نیز اشاره کرد و افزود: ما در نیمه خرداد اول با چهره امام خمینی (ره) آشنا شدیم البته چهره به مثابه تصویر صورت نیست بلکه منظور پدیده امام خمینی (ره) است و بعد با راه ایشان که می‌بایست تداوم پیدا می‌کرد. در واقع از دست دادن امام خمینی (ره) بسیار دشوار بود اما قوت قلبی برای ما وجود داشت که نشان داد راه ایشان تداوم دارد و کسی نمی‌تواند این مسیر مستمر را منحرف یا متوقف سازد زیرا پایه‌های آن را امام خمینی (ره) با اندیشه بنا نهادند.

نیمه خرداد غم‌انگیز

خرداد بازهم روی حادثه وار خود را این بار در سال ۶۸ نشان داد حال امام (ره) رو به وخامت می‌گذاشت امام امت مدتی در بیمارستان بستری بود و فرزندش مسائل روزانه را به ایشان منتقل می‌کرد و امور به دست رئیس جمهور و نخست وزیر وقت و رئیس مجلس اداره می‌شد، مردم نگران بودند تا اینکه شامگاه چهاردهم خرداد ماه آنچه نباید، رخ داد. مردم استان سمنان صبح روز بعد و پس از شنیدن خبر به خیابان‌ها آمدند.

یکی از راویان این رویداد به خبرنگار مهر، می‌گوید: صبح متوجه اتفاق شدیم، زمانی که صدای گریه از بیرون منزلمان آمد و کم کم شلوغ می‌شد، خانه‌مان تا میدان امام هزار متری بیشتر فاصله نداشت، یکباره دیدیم کارمندانی که از خانه بیرون آمده و تازه خبر را شنیده بودند در همان خیابان بی هدف می‌چرخیدند، همه می‌گریستند تا نزدیک به ده روز عزاداری را در شهر دیدیم که مثالش را در هیچ کشوری و هیچ مقطعی از تاریخ نخواهید یافت.

غلامرضا اسدیان که کارشناس علوم سیاسی است درباره تأثیر امام خمینی (ره) بیان کرد: امام در دوران حیات با برکتشان تأثیر بسزایی گذاشتند که بارها و بارها درباره آن صحبت شده است اما اثری که ایشان در بازگشت به کشور و حتی بعد از فوت شأن گذاشتند، شاید کمتر اشاره شده و آن اثر هم تداوم راه انقلاب در مسیری است که منتج به انقلاب صاحب و ولی عصر (عج) خواهد شد. در واقع صحبت از اثری است که به مسلمانان این جرئت را بخشید که برای آزادی مبارزه کنند و این از ایمان قبلی نسبت به راهی بود که امام آن را در نظر داشتند.

وی با بیان اینکه از این منظر باید گفت: امام (ره) مصلح اجتماعی بودند و این دست افراد حتی بعد از وفات، اثرگذاری‌شان نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه به انحای مختلف افزون نیز می‌گردد چرا که اثرگذاری‌شان آنقدر گسترده است که نمی‌توان آن را کتمان کرد، افزود: وجود نازنین امام (ره) از این منظر که مصلح جامعه نیز بودند و توان قیام را به مردم بخشیدند، اهمیت ویژه دارد.

مبانی فکری امام خمینی (ره)

در کنار رویدادهای پانزدهم خرداد، این ایام فرصت مناسبی نیز برای پرداختن به شخصیت والای امام (ره) است به خصوص زمان خوبی است تا با مبانی فکری ایشان آشنا شد. مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان درباره این مبانی فکری می‌گوید: امام خمینی (ره) یک نوع باور جهان شمول برای تمام مستضعفان دنیا داشتند و این ویژگی بارز تفکر ایشان بود.

حجت‌الاسلام سید محسن حسینی دیباجی با بیان اینکه معرفی مکتب امام خمینی (ره) به نسل جوان یکی از رسالت‌های مهم امروز فعالان فرهنگی و دینی در استان سمنان و دیگر نقاط کشور است، بیان داشت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بر مبنای منظومه فکری امام خمینی (ره) شکل گرفت و دیدگاه امام (ره) چنان والا بود که ایشان از آزادی تمام مسلمانان دنیا صحبت می‌کردند.

وی با بیان اینکه قیام امام (ره) برای همراه کردن مردم در مقابل ظلم طاغوت دارای اهداف مختلفی بود که سه هدف در این بین بیشتر به چشم می‌خورد که اولین آنها تشکیل حکومت اسلامی و بیداری دنیا علیه ظلم و مبارزه با مستکبران جهان بود، افزود: امام (ره) بارها و بارها در سخنان خود به موضوع استکبار می‌پرداختند و به همین دلیل است که امروز دشمنان این چنین نسبت به ترویج اندیشه امام (ره) نگران هستند.

محورهای اندیشه امام خمینی (ره)

این کارشناس مسائل مذهبی و دینی با بیان اینکه دومین ویژگی بارز قیام امام خمینی (ره) رساندن پرچم این نظام مقدس به دست صاحب اصلی آن یعنی حضرت مهدی (عج) است، تاکید داشت: امام اعتقاد به مهدویت را دوباره احیا کردند.

دیباجی با بیان اینکه امروز دشمنان از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند تا امام خمینی (ره) برای جوانان شناسانده نشود، گفت: طرح امام‌زدایی و تحریف مکتب امام خمینی (ره) دو پدیده‌ای است که دشمنان با استفاده از فضای مجازی و… به دنبال تحقق آن هستند و پادزهر آن نیز توجه بیشتر به جوانان و ترویج مکتب امام خمینی (ره) است که بر سه محور شامل عقلانیت، معنویت و عدالت مداری استوار است.

وی با بیان اینکه دیگر ویژگی بارز امام خمینی (ره) خدمات به تمام مسلمانان دنیا بود به نحوی که باید اذعان داشت ایشان اسلام ناب محمدی (ص) را دوباره احیا کردند، بیان کرد: صحبت درباره عظمت راه امام (ره) طولانی است اما باید به همین مقدار کفایت کرد که ایشان در واقع عزت را به مسلمانان دوباره بازگرداند همچنین در فقه شیعی یک نگرش جدید ایجاد کرد و احیای روحیه عزت ملی، غرور و خودباوری در ملت ایران را نیز محقق ساختند که امروز یادگارهای آن را مشاهده می‌کنیم.

اندیشه وسیع و جهان شمول امام راحل

امام خمینی (ره) به مبسوط بودن اندیشه معروف هستند، خوانش کتاب‌های ایشان نشان می‌دهد که دل در گرو تمام مسلمانان و آزادی خواهان دنیا داشتند تا جایی که این امر به نگرش ایشان در تمام موضوعات بدل شده است برای مثال قدس شریف یکی از مهمترین آرمان‌های امام (ره) است و لذا یادگار گرانقدر شأن یعنی روز قدس از این منظر پدید آمد و بعد از سال‌ها همچنان با شنیدن نامش، لرزه بر تمام صهیونیست‌ها می‌افتد.

کافی است مثالی درباره این نگرش بزنیم که چندی پیش در محفل روایتگری از سوی محمد عباسی راوی دفاع مقدس استان سمنان مطرح می‌شد. امام خمینی (ره) نگرشی متفاوت داشتند و اعتقاد به پیروزی نهایی مسلمانان را مطرح می‌کردند و به همین دلیل است که ابتدای دهه ۶۰ و در آغاز جنگ نام عملیات فتح بستان، طریق‌القدس و نام عملیات فتح خرمشهر، الی بیت‌المقدس نامگذاری می‌شود. امام آن زمان به چه می‌اندیشید که رزمندگان ما خرمشهر را فتح می‌کردند اما نام عملیات الی بیت‌المقدس نامیده می‌شود آیا این از نگرش قدسی ایشان بر نمی‌آید؟

نوشته خرداد پرحادثه و روایت یک انقلاب/ تداوم راه امام (ره) تا ظهور اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: