واپسین‌بخش از گفتگو با سرهنگ بزرگی، رئیس پلیس راهور استان سمنان به موضوع پیاده‌راه امام اختصاص یافته است. بی‌مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم:

بی‌رسانه: در ارتباط با خیابان امام(ره) سمنان ابهاماتی درباره تصمیم‌گیری پلیس راهور وجود دارد. این پروژه با تعجیل در پایان سال ۹۹ آغاز شد. برخی از مسئولین به طور غیررسمی اعلام می‌کردند که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، طی مکاتبه‌ای از دستگاه‌های مجری این پروژه، خواسته است که اجرای پروژه متوقف شود. رئیس پلیس راهور شهرستان نیز در جلسه شورای شهر حضور پیدا کرد و اعلام کرد که چندین دلیل برای ضرورت عدم اجرای این پروژه وجود داشته است.

ظاهرا دستور دادستانی نیز پیرو اعلام‌نظر پلیس صورت گرفته است. بعدها معاون عمرانی استاندار رسما اعلام کردند که این پروژه فاقد مجوزهای قانونی از جمله مجوز شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور بوده است. پرسشی که وجود دارد این است که چرا دیدگاه پلیس راهور در میانه راه اجرای این پروژه، ناگهان تغییر کرد؟

دیدگاه ما تغییری نکرد. طبق چیزی که مسئولین امر پیشنهاد داده بودند، ما با کلیات این امر که خیابان امام به پیاده‌راه تبدیل شود موافق بودیم اما چرا این طرح به نظر خیلی‌ها شکست خورد؟ علاوه بر مجوزهایی که شما به آن اشاره کردید و باید از قبل اخذ می‌شد، یک‌سری پیوست‌ها من‌جمله پیوست‌های ترافیکی، ایمنی، گردشگری، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و… نیز برای اجرای پروژه ضروری بود.

اولین مشکل این بود که برای اجرای این پروژه اساسا طرحی نداشتند که بخواهد پیوست داشته باشد. یک پروژه نصفه و نیمه‌ را تعریف کردند اما همزمان پیوستی برای این پروژه ندیدند و به قول‌ها و تعهداتی که به مردم داده بودند، عمل نکردند. کارهایی که بایستی برای پیاده‌راه شدن این خیابان انجام می‌دادند اعم از تعیین‌تکلیف خیابان‌های منتهی به خیابان امام را هم انجام ندادند.

متأسفانه در این حوزه قصور صورت گرفت. در آخرین جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد، این موضوع بار دیگر مطرح شد و مقرر شد که نظر مکتوب شهرداری درباره سرنوشت این خیابان به شورای ترافیک اعلام شود. پیاده‌راه شدن این خیابان از حیث سیما و منظر شهری، وضعیت مناسبی را در آن محدوده ایجاد می‌کند. در روزهای نخست، کسبه احساس می‌کنند که شرایط بدتر می‌شود اما این‌گونه نیست.

بررسی‌ها نشان داده که تغییر رویه در خیابان امام، پیش از هرچیز به نفع کسبه است.

بی‌رسانه: شورای ترافیک چگونه با اجرای پروژه‌ای که مجوز شورایعالی معماری و شهرسازی را نداشت، موافقت کرد؟

با اجرا موافقت نکرد. اجرا را به اخذ مجوزهای لازم منوط کردند. زمانی که اجازه کار داده شد، این اجازه توسط پلیس داده نشد، بلکه شورای ترافیک وقت تصمیم گرفتند که ایام نوروز، فرصت خوبی برای اجرای پروژه است و قرار بود همزمان طرح را ارائه دهند و مجوزهای لازم را بگیرند.

بی‌رسانه: در تصمیمات قید شده بود که باید مجوزهای لازم را اخذ کنند؟

بله ما در همه جلسات بر این موضوع تأکید کردیم.

بی‌رسانه: بعبارتی از نظر و دستور پلیس تخطی شده است.

به همین دلیل هم دادستان، ورود کرد؛ ایشان به دلیل عدول کردن از دستورات ما به میدان آمد و اجرای کار را به تأمین نظرات پلیس منوط کردند. قرار بود آن‌جا دوربین نصب کنند که نکردند. قرار بود تکلیف خیابان‌های باهنر، شهید رجایی، آستانه، کهنه‌دژ، طالقانی و حتی خیابان شهدا را مشخص کنند که نکردند. ترافیک مثل آب روان است. وقتی جلوی جریان ترافیک در خیابان امام را می‌گیرید، این ترافیک، جای دیگری را درگیر می‌کند.

وقتی خیابان امام را به طور کامل مسدود کردیم، میدان امام و بسیاری از خیابان‌های دیگر درگیر شدند. وقتی عرض خیابان را به ۶ متر کاهش داد، این مسأله روی ترافیک تأثیر می‌گذارد. در برهه‌ای گفتند فلان خودروها می‌توانند در خیابان تردد و سایر خودروها نمی‌توانند اما در همین امر هم مشکل ایجاد شد. قرار بود با دوربین ثبت تخلف، تردد خودروها کنترل شود اما حتی این کار هم انجام نشد.

بی‌رسانه: بنابراین موافقید که پروژه‌ای بدون اخذ مجوزهای لازم، بدون وجود طرح منسجم، بدون وجود پیوست‌های لازم، بدون توجه به دستورات پلیس، بدون درنظر گرفتن شرایط ترافیکی محدوده و بدون مطالعات ترافیکی انجام شده است؟ آیا موافقید که این پروژه در زمان و شکل نامناسبی انجام شد؟

وقتی اجرای طرح منوط به اخذ مجوزها و ارائه طرح بوده، در این‌جا قصور صورت گرفته است. پیش از شروع سال، زمان مناسبی برای آغاز پروژه بود اگر اقدامات لازم پیش از اجرا انجام می‌شد. کاری که باید ۲۰ روزه انجام می‌شد، طی ۲۰ ماه به انجام نرسیده است. این، قصور است. باید طرح کاملی را اجرا می‌کردند، نه طرحی که فقط حوزه عمرانی آن را انجام دهند؛ این که کار خاصی نیست؛ بقیه پیوست‌ها باید فراهم می‌شد که نشد.

اگر طرح جامعی می‌داشتند و پیوست وجود می‌داشت، زمان اجرا، مناسب بود. اما در ادامه کوتاهی کردند و وظایف خود را به انجام نرساندند و هم‌اکنون نیز در نهایت طرح به صورت نصفه و نیمه در حال انجام است.

نوشته در آغاز اجرای طرح پیاده‌راه امام(ره) از دستورات پلیس عدول کردند اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: