پیش‌تر دو بخش از گفتگوی بی‌رسانه با سرهنگ فدائیان، رئیس پلیس فتای استان را از نظر گذراندید. بخش سوم و پایانی این گفتگو را از نظر می‌گذرانید:

بی‌رسانه: آیا در استان سمنان هکرهایی داشته‌ایم که بازداشت شده باشند؟

هکرها به طور کلی از نظر پلیس به دو دسته کلاه‌سیاه و کلاه‌سفید تقسیم می‌شوند. در تجربه یکساله من در استان سمنان، با هکر کلاه‌سیاه مواجه نبوده‌ایم.

بی‌رسانه: هکر کلاه‌سفید چطور؟

هکرهای کلاه‌سفید اقدامات مثبتی در فضای مجازی انجام می‌دهند و نسبت به شناسایی باگ‌ها و حفرات سایت‌ها و… اقدام می‌کنند. موارد مجرمانه‌ای در این خصوص به ما گزارش نشده‌اند.

بی‌رسانه: درباره حیوان‌آزاری نیز بعضا خبر برخوردهای شما در فضای مجازی منتشر می‌شود. توضیحات شما را می‌شنویم.

در مورد اخیری که در فضای مجازی منتشر شده بود، فرد بلافاصله و در کمترین زمان شناسایی شد و کلیپی هم در فضای مجازی انتشار دادیم. فرد البته اعلام کرد که سگی که به عقب خودرو بسته شده بود، مرده بوده و برای رعایت مسائل بهداشتی آن را در خودرو نگذاشته است.

بی‌رسانه: از یک منظر آینده‌پژوهانه، جرائم سایبری را رو به تزاید می‌بینید یا رو به کاهش؟

ما در حال عبور از اینترنت هستیم. حتما با واژه متاورس آشنا هستید. دنیا در حال گذار به سمتی است که انسان در آن، زندگی در فضای مجازی را تجربه می‌کند. شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات در حال حرکت به سمت متاورس و کامپیوترکوانتوم هستند. ما قطعا باید با فرهنگ‌سازی و قدم نهادن در این مسیر، از تکنولوژی عقب نمانیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما نمی‌توانیم دور کشور را سیم خاردار بکشیم.

باید با تکنولوژی پیش برویم و به نفع خود و جامعه خود از این فضا استفاده کنیم. شهروندان و مسئولان باید در فرهنگ‌سازی بکوشند تا استفاده درست از فضای مجازی، محقق شود.

بی‌رسانه: و سخن آخر.

من از هم‌استانی‌های عزیز درخواست می‌کنم در استفاده از فضای سایبر و دیوایس‌های هوشمند، حتما دقت‌نظر لازم را داشته باشند و سعی کنند حتما با آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی، آشنا شوند. با توجه به شرایط فضای مجازی، مجرمین فعالیت بسیاری در این فضا دارند و تشخیص آنان برای بسیاری از شهروندان دشوار است. نکته دیگر آن که من می‌بینم که برخی فرزندان خود، یعنی مهم‌ترین سرمایه زندگی خود را در فضای مجازی رها می‌کنند.

ما پرونده‌هایی داشتیم که مجرمان در آن قصد داشته‌اند، تصاویر خصوصی دانش‌آموزان به دست بیاورند و از آن‌ها اخاذی کنند اما به دلیل رابطه خوبی که بعضا فرزندان با والدین داشتند، این موضوع به والدین منعکس شد و از اخاذی پیش‌گیری شد. چنان‌چه هریک از شهروندان با موارد مجرمانه روبرو شدند یا نیاز به مشورت داشتند، می‌توانند موضوع را از طریق سایت cyberpolice.ir یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ با پلیس فتا در میان بگذارند.

نوشته جهان در حال عبور از اینترنت است؛ نمی‌توان به دور کشور سیم‌خاردار کشید اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: