به گزارش مرآت، علی‌اصغر امامیون مدیرجهاد کشاورزی دامغان گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی و معطر، از اولویت‌ها و وظایف مربوطه به جهادکشاورزی است که توسعه سطح زیرکشت هرساله در منطقه مورد توجه قرار دارد.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد از سطح گلستانهای گل محمدی شهرستان دامغان در اراضی شیب دار منطقه رودبار (کلاته و دیباج) کشت شده‌اند که بارندگی و شرایط مناسب آب و هوایی سال جاری، موجب طراوت خاک و افزایش برداشت این گل در گلستان های منطقه شده است.

امامیون با بیان اینکه محصولات گل‌محمدی شامل گلاب، غنچه خشک و گلبرگ است، ادامه داد: این محصول پس از برداشت به منظور مصرف خوراکی، دارویی، غنچه خشک، گلاب‌گیری و گرفتن اسانس گل، مورد استفاده قرار می گیرد و فرآوری آن در کارگاه‌های نیمه صنعتی و واحدهای خانگی، انجام و عمده محصولات تولیدی در بازار شهرستان و استان‌های هم جوار به فروش می‌رسد.

وی اضافه کرد: اعطای تسهیلات با نرخ سود بانکی کم به بهره برداران کشت گیاهان دارویی، پرداخت یارانه نهال و مساعدت در اجرای سیستم آبیاری تحت فشار از اقدامات انجام شده جهاد کشاورزی در زمینه توسعه این گیاه معطر است.

امامیون خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی آب و خاک، علاوه بر اینکه حوادث غیرمترقبه همچون سرمای دیررس به دلیل دیرگلیِ محصول به این گیاه خسارت وارد نمی‌کند، کیفیت محصول تولیدی نیز از لحاظ اسانس یا عطر عالی است.

وی بیان کرد: برداشت گل محمدی منطقه امیرآباد از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع می‌شود و تا نیمه اول خرداد ماه در مناطق دیباج و کلاته شهرستان دامغان ادامه دارد.

مدیرجهاد کشاورزی دامغان گفت: میانگین برداشت گل محمدی در اراضی شهرستان، بیش از یک تن در هر هکتار است که این رقم، آمار مطلوبی در خصوص این گیاه دارویی است.

انتهای پیام/

نوشته تولید گل محمدی امسال در دامغان ۱۶۰ تن پیش بینی می‌شود اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: