به گزارش مرآت، مرتضی شیرعلی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخه، هدف از ساخت این بند را تقویت آب‌های زیرزمینی، مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک بیان کرد و گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و حجم بالای برداشت آب از سطح سفره‌های زیرزمینی که باعث به هم خوردن توازن آب ورودی و خروجی حوزه های آبخیز شد، بهترین راه جلوگیری از فرایند افت سطح آب‌های زیرزمینی، اقدامات آبخیزداری است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخه اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان با کنترل، مهار و بهره‌وری از سیلاب‌ها، اثر پدیده‌هایی نظیر خشکسالی را به‌شدت کاهش داد و از خسارات سیلاب‌ها و فرسایش خاک جلوگیری کرد.

شیرعلی ادامه داد: این‌گونه عملیات در پروژه‌های آبخیزداری بر اساس کاربری خاص اراضی در عرصه‌های آبخیز کشور طراحی و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخاب عملیات مکانیکی برای اصلاح آبخیز احتیاج به شناخت عوامل مختلف حوضه دارد، توضیح داد: نفوذپذیری کم نزولات آسمانی در خاک حوضه و جاری شدن روان‌آب‌های شدید سطحی، به‌ویژه در فصل چرا که زمین فاقد پوشش گیاهی است، از یک سو و ریزش رگبارهای شدید بهاره از سوی دیگر، باعث تجمع و تمرکز آب در آبراهه‌های حوضه شده و در نتیجه فرسایش را تشدید می‌کند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخه گفت: بعضی از این روش‌ها، موجب کاهش طول شیب دامنه‌ها و تعدادی هم موجب حذف شیب دامنه‌ها می‌شود و از آنجا که شیب و طول آن طبق مدل فرسایش جهانی در کاهش مقدار فرسایش خاک مؤثر است اجرای این پروژه‌های آبخیزداری در کاهش فرسایش و روان‌آب تأثیرگذار خواهد بود.

شیرعلی با بیان اینکه بندهای سنگ و ملاتی حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه می‌دارد، افزود: این نوع از بندها منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی است.

انتهای پیام/

نوشته طرح آبخیزداری آبگرم سرخه با ۱۴ میلیارد ریال اعتبار در حال ساخت است اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: