بهروز زارعی کارشناس سیاسی و یکی از فرماندهان دفاع مقدس در گفتگو با مرآت با اشاره به تصرف گرفته شدن خرمشهر در سال های دفاع مقدس گفت: به علت ضعف دفاعی کشور در اثر خیانت و ناتوانی های دولت بنی صدر و همچنین اعمال تحریم های شدید نظامی و تجهیزاتی کشور پس از وقوع انقلاب اسلامی، صدام و رژیم بعث در طی چندماه پس از شروع حمله به ایران با حمایت کشورهای متعدد عربی و غربی، توانست بخش هایی از غرب و جنوب غربی و تعدادی از روستاهای مرزی کشورمان و همچنین شهر خرمشهر را به تصرف خود درآورد.

با ایجاد وحدت میان نیروهای داوطلب مردمی و ارتش، حصر آبادان شکسته شد

این کارشناس سیاسی با اشاره به برکناری بنی صدر در زمان دفاع مقدس، اظهار کرد: پس از چندی با ایجاد وحدت میان نیروهای داوطلب مردمی و ارتش، حصر آبادان شکسته شد و همچنین عملیات های فتح المبین و بیت المقدس در این بازه زمانی انجام گرفت.

این فرمانده دفاع مقدس در ادامه افزود: یکی از علل مهمی که رژیم بعث، خرمشهر را تصرف و در تدوام اشغال آن می کوشید، در نظر گرفتن خرمشهر به عنوان خاکریز دفاعی شهر بصره بود به همین علت صدام با استفاده از تجهیزات و نیروی نظامی قابل توجهی، همت خود را معطوف به تصرف و نگهداشتن خرمشهر در اشغال کرده بود.

معاون وقت اورژانس محوری تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) ضمن اشاره به موقعیت استراژیک خرمشهر برای هر دو طرف عراقی و ایرانی، ابراز کرد: به یگان های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا پس از عملیات فتح المبین که منجر به آزادسازی مناطق وسیعی نیز شده بود؛ به شناسایی و طراحی عملیات بعدی که همان عملیات بیت المقدس بود؛ اقدام کنند.

وی با اشاره به تصور صدام در خصوص تسلط دائمی بر خرمشهر، عنوان کرد: صدام تا پیش از باز پس گیری این شهر توسط رزمندگان کشورمان، بارها گفته بود که اگر ایرانی ها خرمشهر را بگیرند؛ کلید بصره را نیز به آن ها خواهم داد اما با مطلع شدن از اهداف و تحرکات رزمندگان کشورمان در باز پس گیری زمین های اشغال شده؛ به نیروهای رژیم بعث اعلام کرده بود دفاع از خرمشهر مانند دفاع از بغداد و بصره است.

زارعی، انهدام حداقل بیش از دو لشکر از نیروی دشمن، آزاد سازی حدود ۵ هزار و چهارصد کیلومتر مربع از خاک ایران؛ از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید، خارج نمودن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه دشمن، تأمین مرز بین المللی حد فاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه، آزادسازی جاده اهواز-خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز-آبادان از برد توپخانه دشمن، که از طریق سه محور دست یافتن به این اهداف دنبال شد را از مهم ترین اهدافی که در عملیات بیت المقدس دنبال می شد، عنوان کرد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس حدود ۲۵ روز به طول انجامید، بیان کرد: طی عملیات بیت المقدس که در ساعات نخستین بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۶۱ حدود ۵ هزار و ۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده آزاد شده و علاوه بر آن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج و هم چنین ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی تأمین شد.

فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد

این فرمانده دفاع مقدس با تشریح تأثیر پیروزی عملیات بیت المقدس بر روحیه نیروی های عراقی، تأکید کرد: فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد؛ به شکلی که نظامیان عراقی تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خودشان خارج شوند، طی این عملیات حدود ۱۹ هزار نفر از نیروهای دشمن به اسارت رزمندگان اسلام درآمده و بالغ بر ۱۶ هزار نفر از دشمنان کشته و زخمی شدند.

معاون وقت اورژانس محوری تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) ضمن تجلیل از مقاومت و ایثار رزمندگان در نگهداری از مرزهای ایران و مقاومت دربرابر سقوط خرمشهر، خاطر نشان کرد: این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در ۴ آبان ماه ۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز یعنی قریب به ۲۰ ماه اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و زمین پاک آن از لوث وجود متجاوزان پاک شد.

آزادسازی خرمشهر دارای آثار و ابعاد بین المللی مهمی بود

وی با اشاره به ابعاد بین المللی عملیات بیت المقدس اظهار کرد: فراتر از ابعاد نظامی این عملیات، آزادسازی خرمشهر دارای آثار و ابعاد بین المللی مهمی بود و در آن زمان بسیاری از رسانه های بین المللی با به کار بردن عباراتی چون «سقوط سریع خرمشهر به خصوص باعث سرافکندگی عراق شده است» و «آبروی صدام در صحنه بین‌المللی با شکست در جنگ از بین رفته است» به پیروزی مهم ایران در مقابل عراق اذعان کردند.

زارعی با اشاره به تمرکز رسانه های بین المللی بر سرنوشت عملیات بیت المقدس، اذعان کرد: رسانه های بین المللی در گزارش هایی که با عنوان «بسیار مهم» به سراسر جهان مخابره کردند برای نخستین بار ضمن استناد به بیانیه نظامی بغداد اعلام داشتند که عراق تلویحاً به شکست خود اعتراف کرده است.

این کارشناس سیاسی در ادامه تشریح کرد: با انجام عملیات بیت المقدس و پیروزی رزمندگان اسلام، عملاً هیمنه نظامی صدام و این که او را به عنوان ژاندارم منطقه می نامیدند؛ به یک باره فرو ریخت و پیامد آن تحقیر بین المللی او و رژیم بعث بود. اثرات این شکست آنقدر برای صدام سنگین بود که طبق گفته حسین کامل، یکی از نزدیکان صدام درباره اثرات این شکست در صدام اظهار می‌دارد: «در ۲۴ ساعت اول یک پزشک همواره بالای سر صدام بود».

شعار«الموت الصدام» و «دخیل الخمینی» در تمام خیابان های خرمشهر

این فرمانده دفاع مقدس با تشریح شرایط حاکم بر خرمشهر پس از آزادسازی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ جنگ تحمیلی که پس از عملیات بیت المقدس شاهد آن بودیم، صحنه به صف ایستادن نیروهای رژیم بعث عراق در تمام خیابان های خرمشهر برای اسارت با شعار«الموت الصدام» و «دخیل الخمینی» بود که به عنوان شکستی بزرگ و غیرقابل جبران برای رژیم بعث عراق در تاریخ به ثبت رسید.

معاون وقت اورژانس محوری تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) یا توصیف شرایط حاکم بر منطقه در هنگام عملیات گفت: از طرفی باید به سختی های پیش روی رزمندگان کشورمان در انجام این عملیات اشاره کرد به دلیل مسطح بودن مسیر اهواز تا خرمشهر، نیروهای نظامی عمل کننده در عملیات بیت المقدس متکی به پیاده نظام بودند. در مقابل کشور عراق با انباشت تجهیزات نظامی متکی به رزم زرهی بود و به نوعی می توان گفت در این عملیات گوشت در مقابل تجهیزات زرهی بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به تعدد روزهای عملیات و هوای بسیار گرم اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد در جنوب، رزمندگان می بایست جهت انجام عملیات در حدود ۲۰ کیلومتر پیاده روی کرده و سپس دست به حمله می زدند و در وجود مقابل لشکری زرهی و مجهز، پیروزی در این عملیات فوق تصور بود.

زارعی با اشاره به طولانی شدن روزهای عملیات بیت المقدس خاطر نشان کرد: پس از قریب به یک ماه از شروع عملیات و فرسایش نیروها و خستگی فرماندهان عمل کننده در عملیات، و از طرفی آزاد سازی مناطق زیادی تا پیش از آزاد سازی خرمشهر، مسئولین با مراجعه به امام خمینی (ره) و تشریح وضع موجود، جهت توقف عملیات به منظور آموزش و بازسازی نیروها کسب اجازه کردند.

این کارشناس سیاسی در ادامه بیان کرد: به گفته حاضران در جلسه حضرت امام (ره) قدری تأمل کرده و به اتاق دیگری می روند و دو رکعت نماز به جای می آورند. سپس با چهره ای برافروخته باز می گردند و می فرمایند اگر همت کنید خرمشهر در همین روزها آزاد خواهد شد و اگر همت نکنید خرمشهر دیگر به این آسانی ها آزاد نخواهد شد و در واقع حضرت امام (ره) تأکید کردند در همین عملیات حتماً خرمشهر آزاد شود.

این فرمانده دفاع مقدس با اشاره به مشارکت نوجوانان در عملیات بیت المقدس، عنوان کرد: با این توصیه و تأکید حضرت امام(ره) نیروهای بسیجی و جوان بسیار کم و سن و سال زیادی نیز به جمع نیروهای شرکت کننده در عملیات می پیوندند در حدی که فرماندهان گردان شرکت کننده در عملیات برای پذیرفتن بسیاری از این نیروهای بسیار جوان و نوجوان مقاومت می کردند.

وی افزود: بنده در آن زمان معاون عملیاتی اورژانس محوری تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) در عملیات بیت المقدس بودم  که البته در حال حاضر تبدیل به سپاه محمد رسول الله(ص) شده است و مسئولیت سازماندهی کلیه مصدومین و مجروحین عملیات بر عهده اورژانس محوری بود. در آن روزها اورژانس نیز هم زمان با پیشروی نیروها در خاکی که دشمن از قبل اشغال کرده بود، به جلو منتقل می شد و اتاق های عمل و بستری به شکل چادرهای گروهی که به هم متصل شده بود؛ شکل گرفته بود.

معاون وقت اورژانس محوری تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص)با توجه به اینکه در خط دائم درگیری وجود داشت و دائماً مجروح می آوردند، کار در مان نیروها به قدری فشرده بود که هر پزشک به جای سه شیفت در شبانه روز، ۷ تا ۸ بار شیفت به عهده می گرفت، گفت: از طرفی علت بخش زیادی از مراجعات به اورژانس ضعف و حال بد رزمندگان به علت گرمازدگی و تشنگی ناشی از گرمای هوا و پیاده نظام بودن نیروهای عمل کننده بود.

زارعی ادامه داد: نکته جالبی که از روز عملیات به خاطرم می رسد تغییر ناگهانی شرایط جوی در روز نهایی عملیات بود. به یک باره باد و طوفان و رعد و برق شدید منطقه را فراگرفت و هوا تاریک شد. در حدی باد شدید بود تعدادی از نیروها و نفرات مسئول نگه داشتن چادر های اورژانس بودند تا طوفان و باد چادرها را از جای نکند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به غافلگیری دشمن در این عملیات، تشریح کرد: با توجه به شرایط جوی پیش آمده و از بین رفتن قدرت دید در منطقه، نیروهای رژیم بعث به تصور این که تا مدتی درگیری متوقف خواهد شد، از حالت آماده باش درآمدند و دقیقاً در چنین شرایطی دستور انجام عملیات برای نیروهای ما صادر شد که در این اوضاع همان نیروهای جوان و نوجوان تازه نفس که آرزوی شرکت در دفاع از میهن و شهادت داشتند، با قدرت و یقین هرچه تمام از پشت سر به نیوهای عراقی حمله کردند.

این فرمانده دفاع مقدس در ادامه بیان کرد: عراقی ها که غافلگیر شده بودند، ابتکار عمل را از دست دادند و در واقع در آن روز ما با کمترین میزان تلفات در عملیات پیروز شده و  در پایان شب ۲ خرداد خرمشهر را از دست رژیم بعث بیرون کشیدیم.

رزمندگان پس از آزاد سازی خرمشهر، نماز شکر را اقامه کردند

معاون وقت اورژانس محوری تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) ضمن اشاره به حال و هوای خرمشهر پس از آزادسازی، خاطر نشان کرد: رزمندگان اسلام در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند. خبر آزاد سازی خرمشهر به سرعت در همه جا پخش شد و ملت ایران اسلامی را که مدت ها در آرزوی شنیدن چنین خبر خوشحال کننده ای بودند، غرق در شادی و سرور کرد.

وی در ادامه توصیف کرد: مردم به خیابان ها آمدند و با پخش کردن شیرینی به جشن و شادی پرداختند. در پایان آن روز امت شهید پرور ایران با حضور در مساجد، نماز شکر به جای آورده و با فرا رسیدن شب به یُمن پیروزی حق بر باطل بر پشت بام ها رفتند و ندای الله اکبر سردادند. با پیروزی عملیات بیت المقدس و پاکسازی نسبی منطقه، خیل جمعیت به سوی خرمشهر سرازیر شده و مردم با وسایل نقلیه شخصی و اتوبوس ها به سوی خرمشهر آمدند.

زارعی با اشاره به پیام امام خمینی (ره) به مناسبت آزادسازی خرمشهر، گفت: پس از پیروزی و آزاد سازی خرمشهر، حضرت امام(ره) ضمن تشکر و تبریک پیام مهمی را به تمامی رزمندگان و ملت ایران دادند. ایشان فرمودند «که پیروزیها هر چند عظیم و حیرت انگیز است شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند؛ که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است…».

آزادسازی خرمشهر فتح بسیار بزرگی در تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس بود

این کارشناس سیاسی تعبیر معجزه گونه بودن پیروزی رزمندگان در فتح خرمشهر تشریح کرد: با توجه به تجهیزات و موانعی که دشمن بر سر راه خرمشهر به کار گرفته بود، باز پس گیری خرمشهر غیر ممکن به نظر می رسید و قطعا آزادسازی خرمشهر فتح بسیار بزرگی در تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس بود. حضرت امام(ره) با هوشمندی و دور اندیشی، رزمندگان و به خصوص فرماندهان را از آفت غرور بر حذر داشتند و آنان را به لطف بیکران و اراده الهی در این فتح بزرگ متوجه ساختند.

این فرمانده دفاع مقدس افزود: باید بگویم در آن روزها علیرغم وجود همه سختی ها و خشونت های موجود در جنگ، مشخص بودن جبهه دشمن و دیدن دشمن، عکس العمل و تصمیم گیری را به نوعی راحت می کرد. اما در حال حاضر و مطابق با فرمایش رهبر انقلاب ما خرمشهرها در پیش داریم و بایستی با شناسایی دشمن و شیوه عمل او در بسیاری از جبهه های رسانه ای و جنگ نرم، طرح و برنامه مناسبی برای مقابله با دشمن به کار بگیریم.

معاون وقت اورژانس محوری تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) در پایان تأکید کرد: شاید دیگر مثل گذشته شاهد جنگ های نظامی نباشیم اما در حال حاضر جنگ های زیستی، رسانه ای، اقتصادی و سیاسی و هجمه های بی شمار دشمن، می طلبد تا در عرصه های مختلف به دفاع پرداخته و با مطالعه، شناخت و اقدام به جهاد تبیین، راه را بر ضربه و نفوذ دشمن ببندیم.

انتهای پیام/ز

نوشته آزادسازی خرمشهر جز با اراده الهی میسر نمی شد/فتح خرمشهر برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی است اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: