به گزارش مرآت، سید عزت الله ضرغامی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز در موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشت: میراث فرهنگی هویت و شناسنامه ما و مهم ترین عامل وحدت و انسجام ما محسوب می شود.

وی افزود: خیلی ها در طول تاریخ تلاش کردند میراث فرهنگی را مایه اختلاف و مرزبندی قرار دهند در حالی که آثار به جا مانده از نیاکان ما مظهر وحدت و یکتاپرستی بوده و میراث ناملموس بر اساس گفتار نیک، پندار نیک و رفتار نیک مبتنی بر کلام خدا یعنی ایمان و تقوا و عمل صالح بوده است.

ضرغامی با اشاره به ویژگی های مثبت فضای مجازی تصریح کرد: فضای مجازی آسیب ها و اشکالات خود را هم دارد، به خصوص کسانی که تولیداتی دارند بیشتر به سمت کارهای سطحی و زودگذر تمرکز می‌کنند و کارهای محتوایی و عمیق کمتر به چشم می خورد، به همین جهت به فعالان فضای مجازی توصیه می کنم با عمق بیشتری اقدام به تولید محتوا در حوزه میراث فرهنگی کنند. ما ملت آ‌پلود بودیم اما تبدیل به دانلود شده ایم و این یک ضعف است.

وی گفت: اولین کاری که ما در دوره مدیریت خود در میراث فرهنگی کردیم با یک تحقیق همه جانبه مهمترین مسایل میراث فرهنگی را احصا و در سه بخش تقسیم کردیم، و راه های حل مسایل میراث فرهنگی را با جلسات مختلف با کارشناسان تحلیل کردیم. تفاهم نامه با سازمان اوقاف، ناجا و سایر تفاهم نامه ها نمونه ای از مشکلات در حوزه میراث فرهنگی است که باید برای آنها راه حل پیدا کرد

وی در خصوص ارتباط با نخبگان و صاحب نظران گفت: میراث فرهنگی یک حوزه کاملاً تخصصی است و شاید حداقل ۲۰ رشته که تا مقطع دکتری دارد با مساله میراث مرتبط است به همین جهت ارتباط با این گروه به عنوان یک راهبرد اصلی مطرح است. تقاضای من از فعالان میراث فرهنگی و رسانه ها این است که در این حوزه ها با تأمل و تدبر بیشتر وارد موضوعات شوند، گاهی اطلاعات ناقص منجر به انتشار خبر نادرست و قضاوت های متعدد شود.

ضرغامی گفت: اجازه دهید آزاد اندیشی نهادینه شود، ما به همه اشکال می گیریم که چرا اجازه نمی دهید صحبت شوند فضای مجازی آمده که همه صحبت کنند رسانه ها به دلایلی این امکان را ندارند که همه صحبت کنند، حالا که فضای مجازی وجود دارد باید از آن به شکل مناسب استفاده کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش عظیمی از آثار تاریخی وقفی است، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه مسئولیت دارد و در همین راستا تفاهم نامه ای به امضا رسید که با پول اوقاف اقدامات مرمتی را آغاز کنیم.

وی درباره اکتشاف آثار تاریخی گفت: ما در این راستا هم مشکلات را احصا کردیم، میراث فرهنگی خیلی مهم است و نباید غفلت کرد ، یکی از وظایف راهنمایان گردشگری و موزه ها این است که به درستی آثار باستانی را تفسیر کنند و صرفاً به معرفی بسنده نکنند.

وی در خصوص وضعیت موزه ها گفت: ۵۰۰ موزه از ۷۶۰ موزه عمومی است و مابقی برای مردم و مجموعه داران است، خیلی وقت ها زمان می‌گذارم و افتتاح می‌کنم چون مردم علاقه مند هستند. ۶ موزه در هتل رامسر در حال احداث است. باید به کسانی که حفاری غیرمجاز و قاچاق آثار تاریخی داشتند بگوییم که این کارها کار خوبی نیست و عاقبت ندارد تا رفته رفته از این کارها دست بکشند.

در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چگونه در شرایطی که بسیاری از افراد بازدارنده نبودن مجازات ها تاکید دارند شما عنوان می کنید که که با صحبت و بیان اینکه قاچاق و حفاری غیر مجاز عاقبت ندارد می خواهید مانع این جرایم شوید، گفت: این سوال خوبی است، حتما مساله حفاری های غیرمجاز مساله مهمی است و  به طور جدی این موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری می شود منتها ما چون نیروی فرهنگی هستیم باید کار فرهنگی کنیم اما این حرف من نفی موارد قانونی نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در خصوص سکوت قانونگذار در برابر عدم ثبت آثار تاریخی واجد ارزش گفت: دلیل این مسکوت ماندن ناهماهنگی هایی است که وجود دارد، برای رفع این مشکل در قانون جامع وزارتخانه خلا های قانونی را پیش بینی کرده ایم و قطعاً آنها را برطرف می کنیم.

ضرغامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص سرمایه گذاری خارجی در حوزه میراث فرهنگی در دوره ریاست جمهوری رئیسی گفت: سیاست ما در این حوزه کاملا روشن است و هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری دیگران در  حوزه میراث و گردشگری وجود ندارد، روز گذشته با گروهی از سرمایه گذاران ترکیه ای ملاقات داشتم و حتی مکان های سرمایه گذاری مشخص شود، ما اصولا دراین رابطه مشکل نداریم و خط قرمزی هم جز اسراییل نداریم. گاهی ممکن است موانعی به لحاظ برخی آیین نامه ها باشد که بنا داریم این موانع را رفع کنیم، بخش عمده این سرمایه گذاری ها در بخش تفریحی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نقش شرکت های دانش بنیان در حوزه میراث فرهنگی گفت: حتما نگاه دانش بنیان نجات دهنده موانع ماست و در آینده پروژه های خود را تعریف و در مورد آن اطلاع رسانی می کنیم.

ضرغامی درادامه نشست خبری خود با گلایه از برخی فعالان رسانه ای گفت: تعجب می کنم برخی از فعالان رسانه ای به صفحات من در فضای مجازی که مراجعه و عنوان می کنند که جز تصاویر و فیلم های سفر استانی من چیزی نمی بینند.

وی افزود: تمام این ویدیوها در راستای اطلاع رسانی در مورد میراث و گردشگری است اما همه مردم با آن ارتباط برقرار کردند، من از این شیوه جواب گرفته ام پس به جای مسایل حاشیه ای به اصل موضوع بپردازید.

وزیر میراث فرهنگی در خصوص نبود آمار مشخص در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: یکی از مشکلات وزارتخانه مساله آمار است و در حوزه های مختلف این مشکل وجود دارد.

وی افزود: یکی از مفاد تفاهم نامه با نیروی انتظامی تبادل اطلاعات و داده ها است. نبود آمار امکان برنامه ریزی درست را از ما گرفته بود. در مورد آستان باستانی و ابنیه تاریخی تقریباً آمار داریم منتها مدیریت آن بر اساس سیاست های ما بر عهده نهادی است که این اشیا و آثار را در اختیار دارند. هر نهادی باید برای مکانی که در اختیار دارد و از لحاظ میراثی واجد ارزش است باید تلاش کند تا حفظ شود. آقای اژه ای رییس قوه قضاییه از مدت ها قبل خواستند تا ساختمان های دستگاه قضا که بعد تاریخی دارد مرمت شود ما کار را شروع کردیم منتها اینجا هم گرفتار بحث های امنیتی هستیم. حتی خودمان هم که می خواهیم مرمت کنیم مشکلات امنیتی داریم  دستگاه ها نباید از اعلام وضعیت بترسند، یکی از دستگاه هایی که این اقدام را انجام نمی داد بنیاد مستضعفان بود که حتی در دوره ای به دنبال فروش خودروهای تاریخی بودند اما خوشبختانه مدیریت جدید ارزش کار را می داند.

انتهای پیام/

فارس

نوشته درخواست رییس قوه قضاییه از ضرغامی چه بود؟/ دستگاه ها نباید از اعلام وضعیت بترسند اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: