به گزارش مرآت؛ پروژه احیای گونه کمیاب و در معرض انقراض یوز ایرانی با تناقضات و حواشی زیادی همراه بود، از خطا در تشخیص جنسیت تا لمس یوزها بدون دستکش که باعث شد ایران فرزندانش را نپذیرد و دستی تغذیه شوند، تمام این موارد موجب شد پروژه تکثیر در اسارت یوزها تقریبا با شکست مواجه شود.

محمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست با اشاره به ناموفق بودن پروژه تکثیر در اسارت یوزها گفت: متاسفانه براساس شواهد و قرائن و گفته های اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تیم دامپزشکان حاضر در در پارک ملی توران شاهرود از تجربه و تخصص کافی برخوردار نبودند و از سوی دیگر از تجربیات جهانی هم بهره نگرفته اند  و چنین فاجعه ای رقم خورد.

این کارشناس و فعال محیط زیست در ادامه ابراز کرد: با وجود صرف هزینه های هنگفت برای این پروژه اما شاهد بودیم امکانات مناسبی برای نگهداری از توله یوزها در نظر گرفته نشد و آنها در اتاق محیط بانی و بر روی یک پتوی نامناسب نگهداری می شدند.

درویش تصریح کرد: برای تکثیر در اسارت از وسایل استاندارد برای مراقبت از توله یوزها استفاده نشد و حتی تیم به موضوع نوع غذا نیز فکر نکرد و روش شیر دادن را هم بلد نبودند همه چیز طی آزمون و خطا تأسف بار انجام شد و متأسفانه منجر به یک چنین واقعه شرم‌ آوری شد.

وی با بیان اینکه امید زیادی برای باروری مجدد ایران وجود ندارد، افزود: در حال حاضر تنها یک یوز ماده در طبیعت وجود دارد و باید قبل از آنکه به دلایل مانند تصادفات و یا شکار حیوانات از بین برود، هرچه  سریعتر برای حفظ نسل و تکثیر آن اقدامی موثر انجام گیرد.

این فعال محیط زیست در مورد وضعیت نامناسب توله یوز سوم نیز اظهار کرد: متاسفانه این توله هم مشکل دفع دارد و وضعیت گوارشی مناسبی ندارد و به احتمال زیاد از دست می رود به دلیل اینکه شیر خشک مصرفی برای هرسه آنها یکسان بوده است.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه برای سازمان حفاظت محیط زیست متأسف هستیم که اینقدر سهل‌ انگارانه نسبت به این پروژه عمل کرد، افزود: امیدواریم مسئولان شجاعت داشته باشند و عذرخواهی و جبران کنند.

انتهای پیام/

نوشته سازمان محیط زیست باید پاسخگوی افکار عمومی باشد/ توله یوز سوم هم وضعیت خوبی ندارد اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: