به گزارش مرآت؛ در منابع علمی آمده که «سندروم داون»، نوعی اختلال ژنتیکی است که شاید در همان ابتدای تولد خود را به‌ شکل ظاهری در بدن نوزاد نشان دهد. افراد دارای سندروم داون، از نظر ذهنی دچار یک‌سری محدودیت‌ها می‌شوند و نیاز به «مراقبت دائمی» دارند.

بسیاری از خانواده‌ها به دلایل مختلف، قادر به نگهداری از فردی که دارای بیماری سندروم داون است، نخواهند بود و از این‌رو، بخش خصوصی فعال در حوزه توانبخشی وارد عرصه شده تا در کنار نظارت‌های سازمان بهزیستی، خدمات لازم را برای نگهداری این بیماران به خانواده‌هایشان ارائه دهد.

مراکز توانبخشی غیردولتی گرچه در عمده موارد، خدمات مطلوبی به بیماران سندروم داون ارائه می‌دهند؛ اما هرازگاهی خبرهایی تلخ از برخی از این مراکز هم به گوش می‌رسد؛ امری که در روزهای اخیر در استان سمنان شاهد آن بوده‌ایم و تصاویر اختصاصی خبرگزاری فارس که یک نمونه از آن را مشاهده می‌کنید، از حال ناخوش یک بیمار سندروم داون که در یک مرکز توانبخشی در سمنان نگهداری می‌شده است، حکایت دارد.

ماجرا از چه قرار است؟

خبرگزاری فارس امروز بر اساس سوژه‌ای که در سامانه سوت‌زنی فارس ثبت شده است، مطلع شد که یک بیمار سندروم داون با شرایطی نامناسب از یک مرکز توانبخشی در سمنان، با آمبولانس به بیمارستان کوثر این شهر منتقل شده است.

«مهدی»، برادر این بیمار سندروم داون است که در پیگیری‌های بعدی، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، ماجرا را شرح می‌دهد و ادعاهایی را درباره شرایط نامساعد جسمانی برادرش مطرح می‌کند.

او می‌گوید: برادر ما دارای بیماری سندروم داون است و قبلاً در گرمسار در یک مؤسسه زیر نظر بهزیستی نگهداری می‌شد. زمانی که پدر و مادر ما به رحمت خداوند متعال رفتند، برادرمان را به یک مرکز توانبخشی در سمنان منتقل کردند.

وی با بیان اینکه برادرش در گرمسار شرایط خوبی داشته و هرازگاهی نیز او را به خانه می‌آورده‌اند، ادامه می‌دهد: بعد از فوت پدرمان، وقتی برادرم را به سمنان منتقل کردند، خواهرمان هر چند وقت یک بار برای دیدن به نزد او می‌رفت و او را به خانه می‌برد.

مهدی ادامه داد: چندی پیش وقتی خواهرم، برادرمان را به خانه برد، می‌گفت که گویا او را کتک زده‌اند و کمی لاغر شده و به او غذای خوبی نمی‌دهند. من هم وقتی به او سر می‌زدم، می‌دیدم که خوب به برادرم غذا نمی‌دهند.

وی مدعی است: نشانه‌هایی وجود داشت که معلوم بود غذای خوبی به برادرم داده نمی‌شود؛ بعدتر، از بیرون برایش غذا تهیه می‌کردیم. پس از مدتی، تصمیم گرفتیم تا کمی پول به یکی از نیروهای این مرکز بدهیم تا به‌طور ماهانه برایش از بیرون غذا تهیه کند؛ اما گویا این فرد نیز پول را دریافت می‌کرده و غذایی تحویل برادرمان نمی‌داده است.

می‌گویند برادرتان «خودزنی» کرده!

برادر این بیمار سندروم داون می‌گوید: چند روز پیش، از مرکز توانبخشی تماس گرفتند و مدعی شدند که برادرتان «خودزنی» کرده و باید او را ببرید. وقتی به مرکز مراجعه کردیم، برادرمان را بی‌هوش و پوشک‌کرده تحویل گرفتیم!

مهدی اضافه کرد: مسؤولان مرکز توانبخشی حتی پس از بیهوشی برادرمان، او را به بیمارستان انتقال نداده بودند. خانواده ما در تماس با پلیس، هماهنگی‌های لازم را به عمل آوردند و با آمبولانس، برادرم را به بیمارستان کوثر سمنان منتقل کردیم و در بخش آی.سی.یو بیمارستان بستری شد.

وی گفت: بر اساس آنچه در تصاویر مشهود است، روی بدن برادرم رد زخم‌ها و دور گردنش جراحت‌های حاصل از یک شی چون طناب وجود دارد و این از نظر ما، خودزنی نیست.

برادر این بیمار سندروم داون با بیان اینکه موضوع را تا انتها پیگیری خواهند کرد، افزود: پزشکی قانونی تاکنون به‌رغم پیگیری‌هایی که انجام شد، هنوز این مسأله را بررسی نکرده است.

مهدی اضافه کرد: برای دریافت فیلم‌های دوربین مداربسته این مؤسسه توانبخشی اقدام کردیم و حکم قاضی را گرفتیم؛ اما کلانتری می‌گوید خودتان بروید و فیلم‌های مداربسته را دریافت کنید و بیاورید و به ما تحویل دهید!

وی می‌گوید: شاید خانواده‌های دیگری هم پیدا شوند که این شرایط را داشته باشند و مسؤولان بهزیستی و این مؤسسه توانبخشی باید بدانند که این بیماران، عزیزان و اعضای خانواده ما هستند و جلوی تکرار این حوادث باید گرفته شود.

برادر این بیمار سندروم داون افزود: کسانی که این کار را انجام داده‌اند، حتماً باز هم آن را تکرار می‌کنند و ما می‌خواهیم که برخوردی جدی با آنها شود. خواسته امروز ما با کسی که این کار را انجام داده است، از روی دوربین مداربسته مؤسسه پیدا شود و دادستانی هم به موضوع ورود و با افراد خاطی برخورد کند.

دادستانی به قضیه ورود کند

مهدی با بیان اینکه برادرمان خودش قادر به صحبت کردن و توضیح دادن ماجرا نیست و همیشه فقط در حد چند کلمه صحبت‌های عادی انجام می‌دهد، گفت: یک چشم برادرمان، نابینا است و دقیقاً هم از همان طرف که او بینایی ندارد، بیشترین کتک را خورده است؛ ما زعم‌مان بر این است از آن طرفی که بینایی داشته، مقاومت می‌کرده و به همین خاطر نیز از طرف دیگر، او را مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال نمی‌دهد هم‌اتاقی‌های برادرش، او را مورد ضرب و جرح قرار داده باشند؟، گفت: بیماران سندروم داون نمی‌توانند یک نفر را این‌طور حساب‌شده بزنند؛ کف پای برادرمان سوراخ است و دور گردنش گویا طناب انداخته‌اند و روی صورتش نیز ضربه شدیدی خورده است. جناغ قفسه سینه او شکسته است و اگر خودزنی هم باشد، چه کسی مسؤول مراقبت از او بوده است؟

مهدی می‌گوید: اگر مرکز توانبخشی می‌خواهد این مطلب را اثبات و خود را تبرئه کند، باید فیلم دوربین‌های مداربسته را به ما نشان دهد. ما از دستگاه قضایی خواهش می‌کنیم که به این قضیه ورود پیدا کنند تا زوایای مختلف آن مشخص شود.

بهزیستی وارد بررسی ماجرا شد

خبرنگار فارس پس از شنیدن سخنان برادر این بیمار سندروم داون که هم‌اکنون وضع و حال خوبی ندارد، بدون هیچ‌گونه قضاوتی در اثبات یا رد ادعاهای وی، سراغ «محمود منطقی»، سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان رفت تا اصل ماجرا را در گفت‌وگو با وی به بررسی بنشیند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در پیگیری این موضوع اظهار کرد: برای خانواده این فرد، این حق محفوظ است که مسأله را پیگیری کنند. حراست اداره کل بهزیستی استان سمنان نیز از صبح در حال پیگیری مسأله بوده است.

وی ادامه داد: بازدیدی امروز از این مرکز در سمنان انجام شد؛ اما اطلاعات دریافتی، تناقض زیادی با یکدیگر دارد.

حراست اداره کل بهزیستی استان سمنان از صبح در حال پیگیری مسأله بوده است

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان افزود: بررسی‌های اداره کل بهزیستی استان سمنان هنوز کامل نشده است و ما نیز به‌عنوان یک دستگاه ناظر، با طی مسیر قانونی در این موضوع هیچ مشکلی نداریم.

منطقی تصریح کرد: این مرکز زیرپوشش بخش غیردولتی است و باید کمک شود تا بتوانیم این موضوع را به‌خوبی مدیریت کنیم و مسیر قانونی آن طی شود. بررسی‌ها و کارهای کارشناسی باید انجام و کامل شود و سپس بر اساس نتایج به دست آمده، اقدامات لازم را انجام دهیم.

۲ پرسش مهم!

خبرگزاری فارس، فارغ از قضاوت درباره «ضرب و جرح عمدی» یا «خودزنی» این بیمار سندروم داون که بررسی آن را به دستگاه‌های ذیصلاح قانونی و قضایی می‌سپارد و البته موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد کرد، دو پرسش اساسی از مسؤولان امر دارد.

نخست اینکه، به فرض تأیید موضوع «خودزنی»، چطور «مراقبت دائمی» از بیماران سندروم داون در این مرکز توانبخشی انجام می‌شود که یک بیمار تا این مرحله از خودزنی پیش می‌رود و کسی جلودار این آسیب‌زدن‌ها در آن مرکز نیست؟

پرسش دوم این است که اگر فرضیه خودزنی این بیمار سندروم داون البته با تکیه بر تصاویر دوربین‌های مداربسته و سایر مستندات متقن رد شود، مسؤولان اداره کل بهزیستی استان سمنان و دستگاه قضایی این استان چه اقدامی در قبال عاملان این اتفاق انجام خواهند داد؟

انتهای پیام/

فارس

نوشته ماجرای ضرب و جرح شدید یک معلول سندروم داون! اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: