به گزارش مرآت، مهران عباسی که از مهرماه ۱۳۹۸ به عنوان معاون پژوهشی انتشارات امیرکبیر مشغول فعالیت است  می‌افزاید: مردم مثل مخاطبان هر محصول فرهنگی دیگری، محصول مورد نظر خود را پیدا می کنند. کتاب هم در واقع یک محصول است که در سبد خرید مردم قرار می گیرد. مخاطب یا در واقع همان خریدار کتاب، هم تصمیم می گیرد فلان کتاب را بخرد یا نخرد.

او ادامه می دهد: طی دو سال گذشته به علت بیماری کرونا، بسیاری از صنف ها از جمله کتاب فروشی ها، تعطیلی را تجربه کردند. علاوه بر این تلاطم بازار و به طور خاص، گرانی کاغذ در کار ناشران مشکلاتی را ایجاد کرد. همه این موارد روی قیمت تمام شده کتاب، تاثیر گذاشت و آن را افزایش داد. اما ناشران چه می توانند بکنند؟

عباسی می افزاید: ناشران باید کیفیت محصول نهایی خود که همان کتاب باشد را ارتقا دهند تا مشتری خرید مطمئنی را تجربه کند. اگر مخاطب به این نتیجه برسد که فلان ناشر، کتاب های با کیفیت بالا منتشر می کند باز هم کتاب می خرد. به عبارتی گام اولی که ناشر باید برای جلب مخاطب بردارد ارتقای کیفی محتوای کتاب هایش است. در گام های بعدی می تواند طراحی کتاب را هم متحول کند. در واقع ارائه کتب با کیفیت، تعهد ناشر است.

او می گوید: اما در رابطه با انتشار نسخه های ایپا یا همان کتب الکترونیک، بر اساس تجربه ای که در ۱۸ سال اخیر در زمینه نشر خصوصی و دولتی داشته ام می گویم انتشار کتاب های الکترونیک تاثیر منفی روی فروش نسخه های فیزیکی کتاب نمی گذارد. حتی توسعه پلتفرم های کتاب الکترونیک هم اثری منفی ندارد. این ها هر کدام مخاطب خاص خود را دارد.

منبع: ابرنا

انتهای پیام

نوشته نگاه ناشر؛ چه کسی گفته مردم ما کتاب نمی‌خوانند؟ اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: