به گزارش مرآت، هفتمین آیین امامدر (شیردوشان) به مدت یک روز از صبح امروز جمعه ۲۳ اردیبهشت تا اذان ظهر با حضور مسئولان، مردم و اهالی منطقه برگزار شد.

از ساعات اولیه صبح امروز جمعیت علاقه‌مندان به شرکت در این آیین به امامزاده محمد (ع) دیباج آمدند و منتظر آغاز جشنواره شدند.

جشنواره امامدر در جوار امامزاده محمد (ع) دیباج با اجرای برنامه‌های آئینی، موسیقی سنتی، برپایی سیاه چادر، برگزاری مسابقه طناب کشی، چوب کشی و بازی های بومی و محلی، پخت نان و اجرای آیین ۴۰۰ ساله شیردوشی گوسفندان و اهدای جوایز برگزار شد.

سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، امیر کرم زاده مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، فرشید فلاح مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانده سپاه دامغان، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر دامغان و دیگر مسئولان و مدیران محلی و استانی در این آیین حضور داشتند.

یکی از جلوه‌های زیبا و منحصر به فرد این جشنواره ملی، شیر دوشی همزمان گوسفندان در نزدیکی درخت کهنسال ارس دیباج که ۲ هزار و ۵۰۰ سال سن دارد انجام شد که افراد بسیاری را برای تماشا کردن این منظره دیدنی به این مکان کشانده بود.

دامداران پس از اجرای این آئین در روزهای باقیمانده تا فصل تابستان، هنگام بردن دام‌ها به کوهستان به سمت بارگاه امامزاده محمد (ع) دیباج آمده و شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد (ص) آغاز می‌کنند.

۲۵ غرفه صنایع دستی و سوغات برپا شد

شهردار دیباج به ایرنا گفت: افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در ۲۵ غرفه به منظور کمک به اقتصاد منطقه، ارائه و فروش محصولات محلی و لبنی نیز در حاشیه آئین شیردوشان انجام شد.

امینیان خاطرنشان کرد: نمایشگاه عرضه محصولات در حاشیه جشنواره شامل ۲۵ غرفه صنایع دستی و محصولات محلی دیباج نیز برگزار شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

محسن امینیان اضافه کرد: جشنواره امامدر یا آئین سنتی شیردوشان هرساله در اواخر بهار برگزار می‌شود و امسال پس‌از گذشت ۲ سال و تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، افتخار میزبانی از مسافران، گردشگران و عموم مردم را داشت.

وی اظهار داشت: امسال برای نخستین بار این جشنواره به‌صورت آیینی برگزار می‌شود و در آن هنرمندان مطرح ملی و استانی به اجرای برنامه می‌پردازند.

امینیان خاطرنشان کرد: علاوه بر حضور مسوولان و مردم محلی، بسیاری از گردشگران نیز جهت شرکت در آیین شیردوشان به دیباج سفر کردند.

شهردار دیباج خاطرنشان کرد: این جشنواره در سال ۹۸ و آخرین سال برگزاری خود، با پذیرش ۱۵ هزار گردشگر به عنوان پربازدید ترین جشنواره استان سمنان معرفی شد.

دغدغه مردم سختکوش دیباج و کلاته رودبار با جدیت پیگیری می‌شود 

استاندار سمنان امروز در جمع شرکت کنندگان در آیین امامدر بیان کرد: مردم این منطقه با سخت‌کوشی و تلاش در زمینه کشاورزی و دامداری، مشغول فعالیت هستند و بدون شک با توجه به جلسات گذشته، دغدغه مردم دیباج و کلاته رودبار با جدیت پیگیری می‌شود.

سیدمحمدرضا هاشمی اضافه کرد: در مکتب اسلام، توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار و امامزاده های واجب التعظیم امری سفارش شده است و این آیین نیز با تکیه بر این مکتب دینی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این سنت دیرینه و آیین دینی و مذهبی، از نیاکان و بزرگان منطقه به جوانان امروز ارث رسیده و نسل جدید نیز ادامه دهنده این آیین کهن هستند.

استاندار سمنان اظهار داشت: آیین سنتی شیردوشان، معرفی کننده توانمندی های منطقه است و زمینه حضور گردشگر، مسافران و زائران علی بن موسی الرضا (ع) را در منطقه فراهم می‌کند.

آیین شیردوشان و معرفی ظرفیت‌های دیباج به گردشگران

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان به ایرنا گفت: جشنواره شیر دوشان همچون سال‌های گذشته، با هدف افزایش شادابی و نشاط در مردم، حفظ، احیا و معرفی آئین سنتی شیردوشان، افزایش بازدید گردشگران از شهر دیباج و جاذبه‌های اطراف و معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی منطقه برگزار شد.

مهدی قاسمی ادامه داد: این آئین سنتی با بیش از ۴۰۰ سال پیشینه می‌تواند محرک خوبی برای معرفی هرچه بهتر جشنواره به علاقه‌مندان و گردشگران باشد و همچنین به حضور گردشگر بیشتر در شهر دیباج کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: شهر دیباج با توجه به موقعیت آب و هوایی، مکان‌های گردشگری فراوان و قرار گرفتن بین کویر و جنگل، دارای ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه گردشگری است که باید از تمام این ظرفیت‌ها برای اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی منطقه، به شیوه مناسب بهره برداری شود.

 

اهدای شیر دامداران به نیازمندان و متولی امامزاده

شهردار دیباج بیان کرد: در این آئین، هر دامدار نیمی از شیر گله خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و نیم دیگر را به متولی امامزاده تقدیم می‌کند تا با فروش آن بخشی از هزینه‌های این مکان مقدس تأمین شود و با این اقدام نیک، گله خود را بیمه می‌کند.

امینیان تصریح کرد: در روزهای دیگر نیز تا اواسط تیرماه، شیر حاصل از گوسفندان صرف تولید محصولات لبنی و هزینه آن برای امور اقتصادی زندگی هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: رونق اقتصادی و شناسایی توانمندی‌های منطقه به مردم و بازدیدکنندگان، یکی از اهداف اصلی این جشنواره است.

امینیان افزود: شهر دیباج با وجود چشمه سارها، طبیعت زیبا و برخورداری از وضعیت آب و هوایی، منطقه‌ای مناسب برای جذب سرمایه گذاران است که بدون شک، پیشرفت، توسعه و بالندگی منطقه با استقبال پرشور مردم و سرمایه داران انجام می‌شود.

جشنواره امامدر دیباج به شماره ۸۹۰ در سال ۱۳۹۱، امام زاده محمد دیباج به شماره ۲۴۲۳ در سال ۱۳۷۸ و درخت اورس دیباج به عنوان کهن سال ترین درخت استان سمنان به شماره ۱۳۰ در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

شهر دیباج در ۵۵ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

نوشته آیین ۴۰۰ ساله شیردوشان و معرفی پیشینه مذهبی دیباج دامغان اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: