عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد در گفتگوی اختصاصی با مرآت اظهار کرد: ارز ترجیحی میراث خسارت باری بود که به دولت آیت‌الله رئیسی رسیده است. شاهد آن بودیم که دولت قبلی جرأت حذف ارز ترجیحی را نداشت و این کاری بود که دولت های قبل به دولت جدید تحمیل کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ناسالم بودن نظام توزیع و وجود سوداگرانی که منافع شخصی خود را بر مصالح مردم و منافع اجتماعی مقدم می دارند تصریح کرد: مسائلی از این دست دولت را بر آن داشت تا جهت دفاع از منافع عموم مردم کشور به خصوص اقشار کم درآمد جامعه، ارز ترجیحی را حذف و یارانه ای را که حق مردم بود از دست دلالان، قاچاقچیان و سوداگران بازار و… بیرون کشیده و به مردم بازگرداند.

این استاد اقتصاد افزود: با وجود حمایت های گسترده در امر صادرات اما ارز ترجیحی باعث شد تا عده ای با تقلب در امر صادرات و واردات، ارز ترجیحی را دریافت اما آن در مسیر درست آن مصرف نکنند. در سال هایی که گذشت به وفور شاهد ورود کالاهای لوکس و غیرضروری با از ۴۲۰۰ تومانی بودیم. در مواردی نیز شاهد فروش ارز و یا احتکار کالاهای وارد شده و عرضه آن ها با نرخ ارز آزاد در بازار بودیم.

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی به آنچه در اظهارات انتخاباتی خود در خصوص کنار گذاشتن ارز رانتی یا همان ۴۲۰۰ تومانی گفته بود؛ عمل کرده است، خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در تلاش است تا این یارانه را به نحوه عادلانه ای به دست مصرف کننده واقعی آن برساند.

شیخی ضمن اشاره به اینکه هر طرحی منتقدین و مخالفین و موافقینی دارد گفت: حذف ارز ترجیحی آثار خوب و بدی در جامعه از خود نشان می‌دهد که آثار بد غیرمستقیم آن ناشی از رفتارها و مسابقه تورمی است که توسط عناصر و دلالان بازار رخ می‌دهد که بایستی توسط دولت و با عزمی همگانی کنترل و جلوی آن به نحو درستی گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: آثار مستقیم گرانی ها توسط دولت با تغییر در روش پرداخت یارانه و پرداخت نقدی به صورت ما به التفاوت یک برابری اجناسی که تا پیش از این شامل ارز ترجیحی بودند، به خوبی کنترل خواهد شد.

وی با تأکید بر صادق الوعد بودن دولت آیت الله رئیسی، عنوان کرد: رئیس جمهور پیشاپیش یارانه ناشی از حذف ارز ترجیحی را به مردم می پردازد. البته لازم است دولت به طور جدی با دلالی و سوداگری در بازار مقابله کرده و آن را از مبنا ریشه کن کند.

 

انتهای پیام/ ز

نوشته میراث خسارت بار روحانی برای مردم/رئیسی در جهت دفاع از منافع مردم ارز ترجیحی را حذف کرد اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: