به گزارش مرات، محسن نصری در مورد تحول اقتصادی پیش روی کشور و مسائل پیرامون تغییر شیوه تخصیص یارانه آرد با اشاره به این که یکی از بزرگترین افتخارات و خدمات دولت همین اقدام است وگرنه با بحرانی که در خارج از کشور و خشکسالی که در داخل کشور داریم دچار یک قحطی بزرگ می‌شدیم، توضیحاتی را ارائه داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با بیان این که مصرف گندم سالانه کشور ما ۱۲ الی ۱۳ میلیون تن است، اظهار کرد: از این مقدار حدود ۱۱ میلیون تن در نانوایی‌ها برای تهیه نان به مصرف رسیده و حدود ۲ میلیون تن نیز در صنعت به صورت ماکارونی، شیرینی، بیسکویت، نان‌های فانتزی و غیره مصرف می‌شود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ دولت آقای روحانی قیمتی که برای خرید تضمینی گندم تعیین کرد کیلویی ۵ هزار تومان بود که سبب شد دولت تنها ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کند و به دلیل رقم پایین خرید تضمینی، مابقی گندم تولید شده کشور به دولت فروخته نشد و به همین سبب دولت مجبور شد حدود ۷.۵ میلیون تن گندم وارد کشور کند.

این استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ آیت الله رئیسی با وجود خشکسالی و مشکلات دیگرِ کشت گندم چند اقدام اساسی برای بهبود وضعیت گندم کشور انجام داد. دولت قیمت تضمینی گندم را از ۵ هزار تومان تبدیل کرد به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا هم کشاورزان برای کشت گندم تشویق شوند و هم تمایل پیدا کنند گندمشان را به دولت بفروشند.

نصری ادامه داد: امسال در سطح بین المللی جنگ اکراین و روسیه موجب شده علاوه بر این که بحرانی برای تهیه گندم به وجود آید و دنیا با کمبود این محصول روبرو شود، قیمت گندم در بازار جهانی نیز با افزایش ۳۵ الی ۸۰ درصدی روبرو شود و امنیت غذایی دنیا را دچار مشکل کرده است زیرا چیزی بین ۳۰ الی ۷۰ درصد انواع غلات و گندم و دانه‌های روغنی در این دو کشور کشت می‌شود و درگیری و جنگ باعث شده است میزان تولید این محصولات در اکراین و روسیه کاهش پیدا کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: کم و گران بودن غلات و گندم به شدت بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داده است به صورتی که الان در فروشگاه‌های اروپا ماکارونی و غلات به سختی پیدا می‌شود، علاوه بر این که این کشورها دچار بحران سوخت هم شده‌اند و حتی در کشور آلمان به خاطر این مشکل مردم در منازل با لباس گرم زندگی می‌کنند تا حداقل مصرف سوخت را داشته باشند.

وی اظهار کرد: مشکل دولت در تأمین گندم از خارج از کشور در کنار کم بودن تولید داخل، موجب شد دولت آقای رئیسی تصمیم بگیرد این اقدام را برای کنترل و نظارت بیشتر بر این بازار انجام دهد بدین صورت که ضمن عدم تغییر قیمت نان و حتی ارزان کردن آن، یارانه آرد و گندم را که قبلاً با تخصیص ارقام سنگینی به حلقه اول زنجیره تولید می‌دادند و متأسفانه در نقاط مختلف زنجیره هدر می‌رفت که از آن جمله استفاده از این یارانه در صنعت تولید ماکارونی و صادرات ماکارونی ارزان یارانه‌ای ما به ۶۰ کشور جهان بود را به مصرف کننده نهایی اختصاص داده شود.

این استاد دانشگاه افزود: دولت امسال گندم را کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرده، آن را به آرد تبدیل می‌کند، در سیلو نگهداری می‌کند و بعد از بسته بندی و حمل به قیمت ۶۵۰ تومان برای نانوایی‌های دولتی، ۹۵۰ تومان برای آزادپزها و ۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصارف صنعتی و نیمه صنعتی اختصاص می‌دهد که این ارقام نشان دهنده میزان بالای یارانه‌ای است که به هر کیلو آرد تحویل داده شده برای مصرف تخصیص داده می‌شود.

نصری ادامه داد: از طرفی دیگر با شرحی که از وضعیت جهانی آرد داده شد، هزینه تأمین آرد نانوایی‌ها و مصرف کننده‌های صنعتی از این طریق نیز سرسام آور است لذا دولت اعلام کرد که دیگر یارانه آرد مردم را به حلقه اول زنجیره نمی‌دهیم که موجب هدر رفت منابع شده و مردم کشورهای خارجی از یارانه آرد کشور ما بهره مند شوند یا مورد سوء استفاده سودجویان قرار گیرد بلکه این یارانه را به آخرین حلقه زنجیره که مردم هستند می‌دهیم تا ضمن حفظ قیمت کنونی نان و حتی ارزان تر کردن آن، از هدر رفت منابع و سرمایه کشور جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: این طرح هم اکنون به صورت آزمایشی در استان زنجان شروع شده است تا بعد از رفع نواقص آن در کل کشور اجرایی شود. برای این منظور بانک مرکزی یک سری دستگاه کارت خوان آماده کرده است که در نانوایی‌ها نصب می‌شود و مردم بعد از خرید نان و کشیدن کارت در این کارت‌خوان‌ها نان خود را تهیه می‌کنند و بدین طریق دولت از میزان فروش نان نانوایی‌ها مطلع شده و به همان میزان آرد یارانه‌ای در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهد چرا که الان دولت هر کیسه آرد را با قیمت ۳۸ هزار تومان به نانوایی می‌فروشد در حالی که همین کیسه آرد در بازار آزاد بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان قیمت دارد و مثلا الان در مرز ترکیه هر کیسه آرد را یک میلیون تومان می‌خرند و این اقدام دولت مانع از فروش آرد یارانه‌ای در بازار آزاد می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: اقدام دوم دولت در هدفمند کردن یارانه آرد این است که آرد مصرف صنعتی و نیمه صنعتی را به صورت آزاد در اختیار ایشان قرار دهد و مابتفاوت قیمت را بعد از گران شدن این محصولات به صورت یارانه مستقیم به حساب خانوارها واریز کند.

نصری این اقدام دولت را موجب حفظ منابع ارزی و برقراری عدالت دانست و از اظهار نظرهای برخی از مردم و حتی نیروهای حزب اللهی نسبت به این موضوع که به خاطر کم کاری مسئولان در توجیه مردم و اطلاع رسانی ناکافی رخ داده است، ابراز تأسف کرد.

انتهای پیام/

 

نوشته بلایی که حسن روحانی بر سر چرخه تولید گندم تا تولید نان در کشور آورد/ رئیسی دست به اصلاح رویه غلط نمی زد کشور به سمت قحطی پیش می رفت اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: