به گزارش بی‌رسانه، به تازگی بخش نخست گفتگو با سرهنگ بزرگی، رئیس پلیس راهور استان را از نظر گذراندید. تکنون بخش دوم این گفتگو با محوریت نقاط حادثه‌خیز شهری پیش روی شماست.

بی‌رسانه: پنج محور از پرخطرترین محورهای شهری در استان سمنان کدام محورها هستند؟

پنج محور پرخطر استان که بیش‌ترین تصادفات در سال ۱۴۰۰ در آن رخ داده، شامل بلوارهای شهید نوروزی و بسیج در سمنان، بلوار امام خمینی(ره) در شاهرود، بلوار آزادی در دامغان و بلوار آزادگان در گرمسار بودند.

بی‌رسانه: در حال حاضر چند نقطه حادثه‌خیز در شهرهای استان شناسایی شده است؟ آیا روند بهسازی این نقاط مطلوب است؟ در حال حاضر عملیات بهسازی در چند نقطه در دست اجراست؟

ما هر ساله تعدادی نقطه حادثه‌خیز را در شهرها مشخص می‌کنیم. در سال ۱۴۰۰ با کمک دوستانمان در شورای ترافیک، ۳۴ نقطه حادثه‌خیز را مشخص کرده بودیم اما جابجایی‌های مدیریتی در این سال سبب شد که بخشی از اقداماتی که باید برای رفع نقاط حادثه‌خیز در این سال انجام می‌شد، انجام‌نشده باقی بماند و تنها ۱۳ نقطه از ۳۴ نقطه حادثه‌خیز مشخص‌شده اصلاح شود؛ بعبارتی تنها ۳۸ درصد از نقاط مشخص‌شده اصلاح شده و ۶۲ درصد از نقاط را نتوانسته‌اند اصلاح کنند.

ما از مسئولین دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست کرده‌ایم که نقاط حادثه‌خیز مشخص‌شده در سال ۱۴۰۰ را مورد بازنگری و اصلاح آن را در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دهند. نمی‌توان گفت دستگاهی وجود دارد که در این زمینه قصد همکاری ندارد؛ همه در حال همکاری هستند اما بضاعت استان اندک است. یک‌سری از طرح‌های ما نیازمند اعتبارات ملی است. ضمن آن که به دلیل ضعف اعتبارات شهرداری‌ها، برخی از کارها باقی می‌ماند.

با این همه، مسئولان در تمامی شهرها برای رفع نقاط حادثه‌خیز با ما همراه هستند و مشکلی از این نظر نداریم اما چنان‌که اشاره کردم، محدودیت‌های مالی یکی از موانع اقدام مطلوب در این حوزه است.

بی‌رسانه: مبادی ورودی و خروجی کدام شهرها در استان سمنان واجد استانداردهای لازم نیستند؟ پیشنهادات پلیس برای رفع اشکالات احتمالی چیست؟

یکی از دغدغه‌های ما و آقای استاندار، مبادی ورودی و خروجی شهرها هستند. ورودی و خروجی شهرهای ما در استان مناسب نیست. در سمنان، در شرق و غرب شهر، پل احداث شده است و مسافران باید در وضعیت نامناسبی وارد شهر شوند. هدف اصلی عمده مسافرت‌ها، گردشگری است. ما باید شهرهای خود را به عنوان مقصد سفر و نه به عنوان معبر به مردم کشور بشناسانیم اما به جای این کار، سازه‌هایی ایجاد کرده‌ایم که ورود مسافران به شهرهای ما را دشوار کرده است.

ما به این نواقص در قالب شورای راهبردی، پرداخته‌ایم و پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم. آقای استاندار هم دستور اکید دادند که شهرداران محترم، مسئولان راه و ترابری و حمل و نقل و سایر دستگاه‌های مرتبط اعم از میراث فرهنگی، به این موضوع ورود کنند. از طرفی، از شرق تا غرب استان بیش از ۶۰۰ کیلومتر محور مواصلاتی وجود دارد؛ علت اکثر واژگونی‌ها، خستگی و خواب‌آلودگی است؛ در چنین شرایطی ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مسافران در شهرهای ما توقف داشته باشند.

ما باید با برخی اقدامات رانندگان را مجبور به توقف کنیم. اصلاح هندسی مناسب ورودی‌ها و ایجاد تفرجگاه‌ها و توقف‌گاه‌های مناسب می‌تواند از جمله این اقدامات باشد. تحول در این حوزه‌ها، مستقیما در کاهش تصادفات نیز موثر است.

نوشته پنج نقطه حادثه‌خیز در شهرهای استان را بشناسید! اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: