به گزارش بی‌رسانه، پیش‌تر دو بخش از گفتگوی بی‌رسانه با رئیس دانشگاه آزاد را از نظر گذرانده‌اید. اینک بخش سوم و پایانی، پیش روی شماست.

بی‌رسانه: در حال حاضر چند درصد از درآمدهای دانشگاه از محل‌هایی غیر از شهریه تأمین می‌شود؟

علیرغم این که بیش از یک دهه است که دانشگاه آزاد هدف‌گذاری‌های خود را مبتنی بر درآمدهای غیرشهریه‌ای تعریف کرده، باید اعتراف کنیم که حداقل در استان سمنان، در زمینه درآمدهای غیرشهریه‌ای، چندان موفق نبوده‌ایم. البته تلاش‌های زیادی صورت گرفته و سعی شده که دارایی‌های غیرمولد به دارایی‌های مولد تبدیل شود اما این تلاش‌ها در مجموع دستاورد چندانی نداشته است.

نمی‌توانم بگویم در این زمینه موفق بوده‌ایم. با شرایط ایده‌آل بسیار فاصله داریم. درباره استان‌های دیگر اطلاعات دقیقی ندارم اما در حال حاضر در استان سمنان، کم‌تر از ۵ درصد درآمدها از منابع غیرشهریه‌ای تأمین می‌شود و جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد.

بی‌رسانه: برای استفاده بهینه از امکانات دانشگاه آزاد که شاید در استان کم‌نظیر باشد، چه برنامه‌ریزی ویژه‌ای خواهید داشت؟

یک‌سری طرح‌ها را خود سازمان مرکزی با هدف هم‌افزایی شبکه‌ای درنظر گرفته است. سامانه‌هایی طراحی شده که امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی کل دانشگاه‌های آزاد اسلامی در آن بارگذاری می‌شود و افراد از طریق این سامانه از امکانات دانشگاه در تمامی استان‌ها اطلاع حاصل می‌کنند تا بدین‌واسطه امکان استفاده از این امکانات فراهم شود. برای این مسائل باید اهمیت بیش‌تری قائل باشیم تا بتوانیم به نتایج مطلوب برسیم.

ظرفیت‌های مهمی از جمله منابع انسانی کارآزموده در دانشگاه آزاد موجود است اما باید این ظرفیت‌ها را به هم و به نیاز جامعه متصل کرد.

بی‌رسانه: کارویژه هریک از شعبات دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف استان چیست؟

همانطور که می‌دانید، دانشگاه آزاد آمایش استانی را تدوین کرده و در اختیار واحدها قرار داده است. هر واحد می‌داند که بر اساس کدام نیازها و ظرفیت‌ها باید فعالیت کند. امیدواریم بتوانیم بر اساس ظرفیت هر منطقه، عمل کنیم. دانشگاه آزاد تأکید ویژه‌ای بر دوره‌های مهارت‌آموزی دارد. تمام واحدها، دانشکده مهارت و کارآفرینی را ایجاد کرده‌اند و با توجه به نیازهایی که احساس می‌شد، رویکرد این دانشکده‌ها به معنای واقعی کلمه، مهارت‌آموزی است.

بی‌رسانه: و سخن آخر.

دانشگاه آزاد همواره به معنی واقعی کلمه یک نهاد مردمی بوده و کوشیده است به سهم خود نقشی در برآوردن نیازهای مردمی ایفا کند. جا دارد که پاسخگوتر و مسأله‌محورتر باشیم. با کمک همه کسانی که با دانشگاه آزاد ارتباط دارند، می‌کوشیم رویکرد فناورانه و خلاقانه‌ای را در سال‌های آتی اتخاذ کنیم و بتوانیم بیش از گذشته خادم جامعه باشیم.

نوشته باید اعتراف کنیم که در حوزه درآمدهای غیرشهریه‌ای موفق نبوده‌ایم اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: