به گزارش بی‌رسانه، به تازگی بخش نخست گفتگو با سرهنگ نصرتی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان را از نظر گذراندید. اینک بخش دوم این گفتگو پیش روی شماست.

بی‌رسانه: طی یکسال گذشته مجموعا چند تماس با پلیس ۱۱۰ غیرضروری تشخیص داده شده است؟

به طور میانگین، در استان سمنان روزانه تقریبا بین یکهزار و ۵۰۰ تا یکهزار و ۷۰۰ تماس با پلیس ۱۱۰ برقرار می‌شود. بخشی از این تماس‌ها، شامل ۵۰ درصد از آن‌ها را اصطلاحا تماس عملیاتی می‌نامیم که منجر به حضور گشت در صحنه حوادث می‌شود. به دنبال حضور نیروهای گشت در محل حوادث، گزارش‌های مربوطه تدوین و روال قانونی و قضایی امور طی می‌شود.

۳۵ درصد از تماس‌ها، اصطلاحا مربوط به تماس‌های مشاوره‌ای و راهنمایی است. به طور مثال، در ایام اعمال محدودیت‌های کرونایی، تماس‌های ما افزایش بسیاری داشت و شهروندان درباره سفرهایشان به شهرها و استان‌های مختلف از پلیس سوال می‌کردند. بخشی از تماس‌ها نیز مربوط به کمک‌هایی است که مردم در حوزه مشاوره از پلیس طلب می‌کنند.

ما در این حوزه نیز باید خدماتی به مردم ارائه کنیم و به همین خاطر، ارتباطی را با دوستانمان در معاونت اجتماعی برقرار می‌کنیم؛ چراکه پاسخ به برخی مسائل، نیازمند تخصص‌های روان‌شناسی است. متأسفانه ۱۲ تا ۱۵ درصد از تماس‌ها نیز تماس‌های غیرقابل رسیدگی اعم از تماس‌های مربوط به مزاحمت‌ها و… است.

بی‌رسانه: این جزو پرسش‌های من بود که آیا کسی جرأت می‌کند مزاحم پلیس شود؟

بله ما هم مثل سایر نهادهای سه شماره‌ای به این موضوع مبتلا هستیم. ما به جهت اهمیت کار مرکز فوریت‌های ۱۱۰، موارد مزاحمت را پیگیری قضایی می‌کنیم اما گاه یک کودک، یا فرد مبتلا به اختلال حواس یا مبتلا به بیماری‌ها و مشکلات روحی و روانی با ۱۱۰ تماس می‌گیرد و در این موارد نمی‌توان پیگیری قضایی انجام داد. این آمار ۱۲ تا ۱۵ درصدی آمار چندان بالایی نیست اما سخن ما این است که ممکن است درست در لحظه‌ای که کسی برای پلیس مزاحمت ایجاد می‌کند، فردی از خویشاوندان خود وی به کمک واقعی پلیس نیاز داشته باشد و به سبب اعزام گشت ما به یک مأموریت فاقد صحت، از این کمک محروم شود.

بی‌رسانه: آیا برآوردی دارید که در چه ساعاتی از شبانه‌روز، فراوانی تماس‌ها با ۱۱۰ بیش‌تر است؟

بله؛ اگر برآوردی نداشته باشیم، امکان ارتقاء بهره‌وری وجود ندارد. پیک تماس‌ها با ۱۱۰ معمولا در دو مقطع، شامل ۱۰ صبح تا ۱۳ و ۱۶ بعدازظهر تا ۱۰-۱۱ شب است. بیش‌ترین تماس‌ها در این زمان‌هاست اما در طول ۲۴ ساعت، تماس‌هایی از جانب شهروندان با مرکز ۱۱۰ برقرار می‌شود.

بی‌رسانه: آخرین رقم احصاءشده از میزان رضایتمندی از عملکرد پلیس چند درصد است؟

از سال ۱۳۷۹ که مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در سراسر کشور ایجاد شد تا امروز هر ساله شاهد روند افزایشی تعداد تماس‌ها در سطح استان بوده‌ایم. تعداد تماس‌ها و افزایش آن، نشان می‌دهد که مردم به پلیس اعتماد و اطمینان دارند که با آن تماس می‌گیرند. هیچ مرکز سه‌شماره‌ای در سطح استان نداریم که یکهزار و ۵۰۰ تماس در روز داشته باشد. مردم اطمینان دارند که اگر با این مرکز تماس بگیرند، مشکلشان برطرف می‌شود.

مردم اطمینان دارند که اگر با پلیس تماس بگیرند، می‌توانند راهنمایی دریافت کنند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که ما تماس‌هایی با پلیس ۱۱۰ داریم که ارتباطی با مأموریت‌های پلیس ندارد. به طور مثال، خانه فردی آتش می‌گیرد و با پلیس ۱۱۰ تماس برقرار می‌کند. به سبب این که تماس‌گیرنده در شرایط اضطرار قرار گرفته و ممکن است نتواند با نهادهای ذی‌ربط تماس برقرار کند، از افراد نمی‌خواهیم مثلا با آتش‌نشانی تماس بگیرند بلکه حسب تعاملی که با نهادهای سه‌شماره‌ای و سازمان‌هایی مثل آب، برق، گاز و… داریم، خودمان وقوع حادثه را به این نهادها اطلاع می‌دهیم.

به همین ترتیب، اگر فردی اشتباها به جای اورژانس با پلیس تماس بگیرد، ما خودمان موضوع را به اورژانس منتقل خواهیم کرد. چون تعاملات با نهادها دوطرفه است، آن‌ها هم اگر تماس‌هایی داشته باشند که به ما مربوط باشد یا در گشت‌های خود به مسأله‌ای مرتبط با پلیس برخورد کنند، به ما گزارش خواهند داد.

نوشته یکهزار و ۵۰۰ تماس روزانه با پلیس ۱۱۰! اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: